Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuluttaja-asiamies jyrähti verkkokauppojen yleisestä ilmiöstä: "On kohtuutonta, jos kuluttaja ei voi luottaa"

Verkkokaupoissa on viime vuosina yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheellisen varastosaldon takia, kertoo kuluttaja-asiamies tiedotteessa.

Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Tarkastuksissa on huomattu, että osalla verkkokaupoista on käytössä lainvastainen sopimusehto, jonka mukaan myyjä voi perua kuluttajan tekemän tilauksen esimerkiksi tilanteessa, jossa tavara on loppuunmyyty tai varastosaldo virheellinen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnassa on kiinnitetty ilmiöön huomiota jo keväällä 2021.

Nyt kuluttaja-asiamies kertoo lähettäneensä kesällä 2022 tehdyn tarkastuksen kohteena olleille verkkokaupoille ohjeistuskirjeen, jossa muistutettiin, että kuluttajan tekemä tilaus sitoo verkkokauppaa ja se on velvollinen toimittamaan tilatun tuotteen sovitulla tavalla. Verkkokauppa ei voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella perumisilmoituksella.

– Myyjän on huolehdittava siitä, että jos tuote on loppu, sitä ei myöskään ole mahdollista ostaa. Tehty tilaus on sopimus, joka sitoo molempia osapuolia ja kuluttajalle on kohtuutonta, jos hän ei voi luottaa siihen, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kommentoi.

Toimitusvaikeudet tai varaston riittämättömyys voidaan nähdä ylivoimaisina esteinä "vain hyvin poikkeuksellisesti", kuluttaja-asiamiehen tiedotteessa todetaan.

– Pyrkimyksemme on, että nämä verkkokauppaan pesiytyneet ikävät käytännöt jäävät vain hetkelliseksi ilmiöksi ja myyjät huomaavat, että sääntöjen noudattaminen on kannattavaa myös oman maineen ja liiketoiminnan kannalta, Väänänen sanoo.