Suomen itäsuhteet saivat uuden alun, kun Suomi ja Venäjä sopivat "hyvästä naapuruudesta" 30 vuotta sitten – nyt teema on ajankohtaisempi kuin vuosikymmeniin
Uuden naapuruussopimuksen allekirjoittamisesta muodostui varsinainen jännitysnäytelmä, joka kytkeytyi Neuvostoliiton hajoamiseen.
Vuonna 1948 solmittu ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimus Neuvostoliiton kanssa varjosti Suomen kansainvälis-poliittista asemaa. Vaikka sopimus ei ollut yksi yhteen Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan sosialistimaiden välillä solmitut ”ystävyyssopimukset”, lännessä suhtauduttiin epäilyksin Suomen puolueettomuuteen.
Vain tilaajille