Korona vähensi rajusti lentoriitojen määrää, kertoo Kuluttajariitalautakunta – asuntokauppariitoja oli aiempaa enemmän

Korona vähensi rajusti riitoja lentomatkoista, kertoo Kuluttajariitalautakunta. Viime vuonna lautakuntaan tuli noin 260 lentoihin liittyvää ratkaisupyyntöä, kun vuotta aiemmin luku oli noin 830.

– Romahdus on todella iso, ja se voi vielä jatkua tuosta, ratkaisupyynnöt kun tulevat meille viiveellä, puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo STT:lle.

– Lentotoiminta on ollut monta vuotta kolmen kärjessä ratkaisupyyntöjen lukumäärissä, mutta nyt se on pudonnut pois.

Niin ikään valmismatkoihin, matkatoimistoihin ja majoitukseen liittyvissä asioissa ratkaisupyynnöt vähenivät vuoden 2020 443 ratkaisupyynnöstä 158:aan.

Kuluttajariitalautakuntaan saapuneiden ratkaisupyyntöjen määrä väheni kokonaisuudessaan viime vuonna noin 20 prosenttia vuodesta 2020. Vuonna 2021 uusia ratkaisupyyntöjä tehtiin noin 5 700, kun kahtena sitä edeltävänä vuonna vastaava luku oli noin 6 900.

Riitoja päätettiin noin 6 700, mikä on vähemmän kuin vuonna 2020, mutta toiseksi eniten lautakunnan historiassa.

Autokauppa suurin ratkaisupyyntöjen ryhmä

Poikkeuksena laskeviin lukuihin nousua oli asuntokauppariitojen määrässä. Viime vuonna asuntokauppoihin ja kiinteistövälitykseen liittyviä ratkaisupyyntöjä tuli lautakuntaan 26 aiempaa enemmän.

Riita-asioiden kärjessä paikkaansa pitävät ensimmäisenä henkilöautojen kauppaan ja toisena rakentamiseen ja remontteihin liittyvät ratkaisupyynnöt. Asuntokauppoihin ja kiinteistönvälitykseen liittyvät asiat olivat kolmantena.

Henkilöautojen kauppaan liittyviä ratkaisupyyntöjä tuli Kuluttajariitalautakuntaan viime vuonna reilut 900, noin 90 vähemmän kuin edeltävänä vuonna.

– Erityisesti käytettyjen autojen kauppa pitää yleensä tämän perinteisen riidan kohteen määrällisesti korkealla tasolla. Nyt tuli kuitenkin laskua 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Autokauppa oli silti suurin yksittäinen ratkaisupyyntöjen ryhmä, tiedotteessa todetaan.

Rakentamiseen ja remontteihin liittyviä ratkaisupyyntöjä tuli vastaavasti noin 630, mikä on noin 30 vähemmän kuin vuonna 2020.

Käsittelyajat pysyvät pitkinä

Kuluttajariitakunnan käsittelyajat pysyvät pitkinä, eikä ruuhkien odoteta lakkaavan. Lautakunnan mukaan sille vuodesta 2017 asti suunnattuja lisäresursseja ei ole enää käytössä vuonna 2022.

– Resursseja vietiin pois, vaikka tilanne ei ole mitenkään hyvä. Ruuhkia ei näillä näkymin saada juurikaan karsittua, vaikka juttumäärä vähenee, Ståhlberg sanoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat