Mediamainonnan määrä laski viime vuonna koronakriisin myötä

STT

Mediamainonnan määrä supistui viime vuonna koronakriisin myötä 11 prosenttia toissa vuoteen verrattuna, kertoi markkinatutkimusyhtiö Kantar . Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1,1 miljardia euroa.

Koronakriisin vaikutus mainonnan määrään oli Kantarin mukaan suurimmillaan huhti–toukokuussa, jolloin nähtiin historian suurimmat mediamainonnan määrän laskuprosentit. Kesän ja syksyn aikana tilanne kääntyi kuitenkin kohti normaalia.

Mainonnan panostukset kasvoivat vain verkkomediassa toissa vuodesta. Verkkomedian osuus oli suurin mainonnan määrästä. Verkkomedian osuus mainonnasta nousi lähes puoleen.

Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä laski. Eniten väheni elokuvamainonta.

Toimialoista vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli edelleen suurin. Muita suuria toimialoja olivat autot ja elintarvikkeet.

Kommentoi