Saksan automarkkinat syöksyivät syvimmälle sitten jälleenyhdistymisen – vaikutus tuntuu laajalti muuallakin Euroopassa

Saksan autovalmistajien liiton mukaan rekisteröintien supistumiseen ovat vaikuttaneet koronarajoitukset. Kuvituskuvaa. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Saksan automarkkinat sukelsivat viime vuonna syvemmälle kuin kertaakaan sitten Itä- ja Länsi-Saksan yhdistymisen vuonna 1990.

Uusia autoja rekisteröitiin 19 prosenttia vähemmän kuin toissa vuonna. Saksan autovalmistajien liiton (VDA) mukaan rekisteröintien supistumiseen ovat vaikuttaneet koronarajoitukset, jotka ovat sulkeneet autokauppoja ja -tehtaita.

Tuoreimmat koronarajoitukset jatkuvat tämän kuun loppuun saakka.

Joulukuussa autoala koki kuitenkin toivonpilkahduksen, kun rekisteröinnit kasvoivat 10 prosenttia vuoden takaisesta.

– Odotamme, että Saksan henkilöautomarkkinat toipuvat vuonna 2021, kertoo VDA:n toimitusjohtaja Hildegard Müller tiedotteessa.

Hän myöntää kuitenkin, ettei ennen korona-aikaa vallinnutta vahvaa myyntiä saavuteta aikoihin.

Saksan autoteollisuus on maan talouden moottori, jonka vaikutus tuntuu laajalti myös muualla Euroopassa. Korona tuntui myös Saksan autoviennissä, joka supistui viime vuonna 24 prosenttia.

Saksassa valmistetaan Mercedes-Benzejä, BMW:tä, Audeja, Volkswageneita , Opeleita ja Fordeja .

Sähköautojen kehittäminen nielee valtavasti rahaa

Automyynnin lamautuminen sattuu autotehtaiden kannalta huonoon saumaan, sillä ne taistelevat saadakseen mallistonsa täyttämään EU:n kiristyvät päästövaatimukset.

Päästövaatimusten täyttäminen edellyttää käytännössä sähköautomalliston voimakasta laajentamista. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kehittäminen nielee valtavasti rahaa.

Viime vuonna täyssähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuus nousi Saksassa 13,5 prosenttiin, mikä on yli viisi kertaa enemmän kuin toissa vuonna.

Kommentoi