Ladattavat autot löivät läpi viime vuonna – joulukuu oli erityisen hyvä

Ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 18 prosenttia oli ulkoisesti ladattavia. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

Antti Autio / STT

Sähköiset autot löivät viime vuonna voimalla läpi ensirekisteröinneissä, ilmenee Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemasta tilastosta.

Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.

Loppuvuoden myyntiä kiritti se, että valmistajille hiilidioksidipäästötavoitteet kiristyvät tänä vuonna.

– Nyt kannatti myydä ja saada ladattavia autoja rekisteriin niin paljon kuin mahdollista, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Ladattavien hybridien osuus kasvoi viime vuonna noin viidestä prosentista peräti 13,7 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus hyppäsi 4,4 prosenttiin toissa vuoden 1,7 prosentista. Muiden hybridien osuus nousi niin ikään vahvasti. Niiden osuus kohosi 19 prosenttiin.

Näin ollen 37 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista sisälsi jonkinlaisia sähköisiä käyttölähteitä voimalinjoissaan. Puhtaiden bensa- ja dieselkoneiden osuudet putosivat vastaavasti.

Rissa odottaa, että sähköautojen ja hybridien suosio kasvaa edelleen ladattaviin työsuhdeautoihin liittyvien tukien ansiosta. Hänen mukaansa kysynnän kasvu tulee kuitenkin jonkin verran tasaantumaan.

Koronakevät rajoitti autojen saatavuutta

Autoalalle kulunut vuosi oli kaiken kaikkiaan synkkä. Uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin ainoastaan runsaat 96 000, mikä on lähes 16 prosenttia vähemmän kuin toissa vuonna. 2000-luvulla ainoastaan finanssikriisissä vuonna 2009 uusia henkilöautoja rekisteröitiin vähemmän kuin viime vuonna

Joulukuussa ensirekisteröinnit olivat kuitenkin enää vain prosentin verran perässä vuoden takaisesta.

Loppuvuoden piristymistä selittää Rissan mukaan myös se, että autoja on vihdoin saatu Suomeen hiljaisen kauden jälkeen. Koronakeväänä monet autotehtaat olivat kiinni.

– Se kertoo siitä, miksi joulukuu oli niin hyvä, Rissa sanoo.

Tilatut autot näkyvät jopa kuukausien viiveellä ensirekisteröinneissä valmistajan toimitusaikatauluista riippuen.

Romutuspalkkioista toivotaan piristystä

Lisäksi autoala toivoo piristystä romutuspalkkioista, joita alettiin myöntää joulukuun alusta. Romutettavaksi vanhan autonsa vievä saa 1 500–2 000 euron palkkion, jos ostaa tilalle vähäpäästöisen uuden auton. Ala arvioi, että romutuspalkkiot lisäävät uusien autojen myyntiä noin 4 000:lla.

Koronavuonna vastavirtaan kulki käytettyjen henkilöautojen kauppa. Käytettyjen autojen kauppa kasvoi 1,4 prosenttia toissa vuodesta. Käytetyt autot vastaavat valtaosasta kaupoista. Viime vuonna vaihtoi omistajaa noin 645 000 henkilöautoa.

Tutut merkit jylläsivät merkkikohtaisessa tilastossa

Merkkikohtaisessa tilastossa jylläsivät viime vuonna tutut nimet. Toyota hallitsi markkinoita 14 prosentin markkinaosuudella.

Mallikohtaisen tilaston kärkiauto Corolla oli ainoa, joka suosituimmista malleista pystyi lisäämään kappalemääräistä myyntiä. Lisäksi Toyotan markkinaosuutta tuki muun muassa mallitilaston kolmonen Yaris.

Volkswagen ja Skoda kamppailivat kakkospaikasta runsaan 10 prosentin osuuksilla. Mallikohtaisessa tilastossa monivuotinen myyntikuningas Skoda Octavia oli kakkonen uudistuvaa mallistoa odottaessa.

Volvo, Kia ja Ford olivat seuraavaksi suosituimmat merkit.

Harvinaisten autojen joukkoon on pudonnut takavuosien suosikki Fiat , jonka markkinaosuus oli viime vuonna enää 0,1 prosenttia. Muun muassa kallis urheiluautomerkki Porsche oli Fiatia suositumpi 0,3 prosentin markkinaosuudella.

Uusia Fiateja rekisteröitiin viime vuonna 123 ja Porscheja 313 kappaletta.

Kommentoi