Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Oppimisen on oltava kaikkien oikeus, silloinkin, kun se on vaikeaa

Suomi on tunnettu koulutuksen tasostaan ja laadustaan. Kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa olemme loistaneet kärkijoukossa. PISA tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista kansainvälisesti vertailtuna. Tutkimuksessa mitataan lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Vuonna 2000 suomalaisnuoret osoittautuivat maailman parhaiksi lukijoiksi. Matematiikassa suomalaiset sijoittuivat tuolloin neljännelle ja luonnontieteissä kolmannelle sijalle. Viimeisimmässä tutkimuksessa vuonna 2018 Suomen tulokset olivat heikentyneet edellisiin verrattuna huolestuttavan paljon. Lukutaitosijoitus oli kuudes, samoin luonnontieteissä. Matemaattinen osaaminen oli vasta sijalla 16. Erityisesti heikoimmin selviytyneiden taso oli laskenut entisestään.

Uusimmassa tutkimuksessa selvisi, että kymmenesosalla yhdeksäsluokkalaisilla on niin heikko lukutaito, ettei se riitä jatko-opinnoista selviytymiseen. Käytännössä tämä ero oppilaiden välillä tarkoittaa sitä, että parhaat 9. luokan oppilaat hallitsevat jo ylioppilaskokeen lyhyen oppimäärän tehtäviä ja heikoimmilla oppilailla on vaikeuksia 6. luokan tai jopa 3. luokan tasoa vastaavissa tehtävissä. Tämä asettaa aivan uudenlaisia paineita ammatilliseen koulutukseen.

Nykyisin Suomessakin oppilaiden tausta ennustaa heidän koulumenestystään. Tämä on erittäin huolestuttavaa tasa-arvon ja yhteiskunnan vakauden kannalta. Aiemmin Suomessa tämä yhteys on ollut OECD-maiden pienimpiä, viimeisimmässä tutkimuksessa olimme keskiarvon tuntumassa. Koulujen välisissä tuloksissa on ollut maamme sisällä eroja aikaisempaa enemmän.

PISA-tuloksia voidaan hyödyntää analysoimalla tuloksia ja tehtyjä toimenpiteitä. Panostukset ovat olleet suorassa yhteydessä tuloksien kehitykseen. Ruotsi on pysäyttänyt tulostensa jyrkän laskun satsaamalla muun muassa perusopetuksen opettajien osaamiseen ja palkkoihin.

Meillä alkoi 3.5. lakko, jonka piiriin kuuluu noin 20 000 opettajaa. Opettajankoulutuksen vetovoima on heikentynyt viime vuosina. Asian korjaamiseksi alan palkkauksen tulisi vastata korkeaa koulutusta ja työn vaativuutta. Myös täydennyskoulutus ja työskentelyolosuhteet pitäisi saada kuntoon.

Nyt on aika satsata opetukseen. Tänään tehdyt päätökset tulevat näkymään yhteiskunnassa pitkällä viiveellä. Yhteiskunnan lisäksi ne tulevat esiin lasten ja nuorten henkilökohtaisessa tulevaisuudessa, koulutuksessa ja työelämässä. PISA-tutkimuksen heikentyneet tulokset kertovat karua kieltään opetuksen realiteeteista. Erityisopetusta pitää kohdentaa entistä enemmän lapsille ja nuorille, joilla on oppimisvaikeuksia. Ilman osaavaa ja riittävää opetushenkilöstöä Suomen paikka opetuksen kärkimaana on historiaa. Vielä ei ole myöhäistä muuttaa lasten ja nuorten oppimistulosten suuntaa. Lapset ja nuoret ovat yhteiskuntamme voimavara ja tulevaisuus. Säästäminen opetuksesta tänään on maksuna edessä huomenna.

Kirjoittaja on Iisalmen kaupunginvaltuutettu (sd.).