Pääkirjoitus Mielenkiinnon herättäminen on avaintavoite

Kuntamarkkinointi on haasteellista. Jotta se toimii, pitää viestin olla visuaalisesti ja sisällöltään puhuttelevaa, huomiota herättävää ja kiinnostavaa. Jotta viesti synnyttää toimintaa, on sen osuttava kohteeseensa oikeaan aikaan. Kaiken lisäksi markkinoinnin tarvitsee tavalla tai toisella erottua isosta massasta viestejä.

Ylä-Savon kunnilla on omat erityispiirteensä. Sata vuotta täyttävä Sonkajärvi tiedetään eukonkannosta ja saman ikäinen Vieremä metsäkoneista ja teollisuudesta. Kiuruvesi on luomu- ja lähiruuan kaupunki, Pielavesi tunnetaan vesistöistään, Keitele puusta ja Lapinlahti taiteesta.

Iisalmi haluaa olla ihmeellinen, inspiroiva ja ihana, Suomen vetovoimaisin seutukaupunki. Tämän tavoittelemisen niin sanottu momentum onkin juuri nyt. Koronan jälkimainingeissa asumisen väljyys, monipaikkaisuus ja työn paikkariippumattomuus ovat ainakin osin jäämässä pysyviksi trendeiksi.

Viestien pitää olla yhteneviä totuuden kanssa.

Viesti, joka herättää tunteita, jää mieleen. Iisalmi onkin lähtenyt rohkeasti toteuttamaan kuntamarkkinointia pilke silmäkulmassa. Huomenna torstaina kaupunki käynnistää rakkaudenlähettiläiden etsinnän television Diili-ohjelman kylkiäisinä. Ohjelmassa kilpailijat laativat Iisalmelle markkinointikampanjan.

Rakkaudenlähettiläiksi kaupunki etsii some-vaikuttajia, jotka toimivat viestinviejinä potentiaalisille uusille iisalmelaisille ja seutukunnan asukkaille.

Perinteisten puskaradioiden ja muiden markkinointikanavien rinnalle on tullut paljon uusia ja innovatiivisuuden mahdollistavia tapoja saavuttaa tavoiteltu kohderyhmä. Keinoja on vain osattava ja uskallettava käyttää.

Amorin apulaisten etsinnällä ja mahdollistamalla esimerkiksi rakkauslukkojen laittamisen Paloisvirran sillalle luodaan kaupungista ja sen ilmapiiristä myönteistä mielikuvaa. Se ei tietenkään riitä.

Viestien pitää olla yhteneviä totuuden kanssa. Ihmisten ja yritysten arjen tarpeet on täytettävä palveluista kaavoitukseen. Pettynyt asukas äänestää jaloillaan. Tyytyväinen kaupunkilainen houkuttekee paikkakunnalle muitakin.