Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Biokaasua voidaan valmistaa käytännössä jokaisessa maassa ja se on aina maansa kotimainen hyötyjäte

Timo Pullinen kirjoitti ansiokkaan arvion biokaasun hyödyistä liikenteessä (HS 13.2.2022). Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Enkä millään ymmärrä miksi valtiovalta ei suosi tätä täysin kotimaista, uusiutuvaa energiaa.

Noille biokaasuasemille tulisikin laittaa pumpun kylkeen slogan: ”Tyhmähän se on, joka ei banaanin ja perunan kuorilla tai jopa lehmän paskalla, matkaansa tee…”

Näin varsinkin, kun biokaasun hinta on todella edullinen, ja toisaalta bensiinin hinta todella korkea, eikä bensiinin hinta luultavasti tule edes laskemaan lähiaikoina?

Biokaasun käyttöä tuntemattomalle kerron, että itse ajan tavallisella perheautolla, jossa on sekä kaasulle että bensiinille ajamisen mahdollisuus. Täysi biokaasutankillinen maksaa noin 25–27 euroa, ja sillä ajaa, ajotavasta riippuen noin 450–480 km. Auton bensiinitankkia ei tule mieleenikään täyttää, ellei se ole täysin välttämätöntä. Biokaasua käyttävä auto ei maksa bensiinikäyttöistä enempää – ja toisaalta uuden auton hankinnassa saa vuoden kaasut kaupan päälle

Biokaasua voidaan valmistaa käytännössä jokaisessa maassa, se on aina maansa kotimainen hyötyjäte; jokaisessa maassa, missä syödään ruokaa, tai syntyy esimerkiksi karjan lantaa, voidaan valmistaa biokaasua, ja lähellä näiden jätteiden syntymistä. Etelä-Suomessa, kun biojäte kuskataan esimerkiksi Lohjalle biokaasujalostamolle, se on käyttökelpoista polttoainetta autoille noin 3–4 viikon kuluttua.

Suomen hallituksen, EU-parlamentaarikkojen, ja kaikkien vastuutahojen tulisikin toimia vastuullisesti siten, että Suomessa, ja myös Euroopassa, voidaan ajaa pitkälle 2030-luvun jälkeenkin polttomoottoriautoilla. Myös verotuksellinen hyöty tulisi saattaa biokaasu täysin sähköautoilun tasolle!

Ja jollei keskieurooppalaiset autojen valmistajat enää suostu valmistamaan polttomoottoriautoja, niin onhan meillä Suomessa kotimaistakin auton valmistusta. Luulisikin, että kotimaan politiikoille olisi mieluisa tehtävä edistää sekä kotimaista, uusiutuvaa energiaa että myös autokantaa, jolle tämän vähäpäästöisen liikennepolttoaineen hyödyntäminen on mahdollista. Ja kun ihmiskunnassa yhä enemmän ja enemmän syntyy biojätettä, niin myös biopolttoaineelle se turvaa jatkuvuutta jolle ei löydy ’päätepysäkkiä’.

Tällä hetkellä kaasuautoilulla pääsee koko Etelä-Suomesta varsin vaivattomasti Ouluun saakka. Uusia biokaasuasemia tosin rakennetaan kaiken aikaa, joten tämän edullisen ja ympäristöystävällisen polttoaineen saatavuudelle on maassamme todella hyvät näkymät.

Nyt kun myös Ylä-Savoon on suunnitteilla biokaasulaitos, kaikkien päätäntävaltaa omaavien tahojen tulisi mielestäni kaikin keinoin varmistaa tuon laitoksen syntyminen. Vaikka laitosta on mainittukin raskaan kaluston polttoainesaatavuuden parantamiseen, niin sama kaasua ja samaa pumppua käytämme yhtä lailla niin henkilö- kuin kuorma-autoissakin.

Tampere