Pääkirjoitus: Tärkeä kuukausi kaupalle

Tarja Lappalainen

Tarja Lappalainen

Joulukausi avattiin viime viikonloppuna Iisalmessa ja monella muullakin paikkakunnalla. Ohjelmalliset tapahtumat kokosivat väkeä yhteen nauttimaan tunnelmasta ja kaupallisesta tarjonnasta.

Kaupan alalla on alkamassa vuoden kiireisin kuukausi. Perinteinen joulukauppa on tosin osin siirtynyt joulukuulta marraskuulle Black Fridayn rantauduttua Yhdysvalloista Suomeen. ”Musta perjantai” on ilmiö, joka vahvistuu vuosi vuodelta.

Tapahtumapäivän tai kampanjaviikon alennukset houkuttelevat suomalaiset ostoksille sekä verkkoon että kivijalkamyymälöihin. Näistä tarttuu ostoskoriin useimmiten urheiluvälineitä ja -vaatteita, elektroniikkaa ja muotituotteita.

Tänä vuonna joulukaupan ennakoidaan virkistyvän viime vuodesta. Kaupan liiton mukaan sen onnistuminen onkin monelle yrityksille lähes kriittisen tärkeää.

Koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli viime vuonna 1 110 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15–85 -vuotiasta kohti. Ylä-Savossa myynti on tämän mukaan ollut yli 47 miljoonaa euroa.

Lisäys marras-joulukuun myynnissä oli 185 euroa kutakin 15–85 -vuotiasta kohti, mikä tarkoittaa Ylä-Savossa lähes kahdeksaa miljoonaa euroa.

Ylä-Savossa myynti on tämän mukaan ollut yli 47 miljoonaa euroa.

Joulukauppaan käytetyt summat ovat yhteenlaskettuina isoja. Hyvä niin. Kulutus ruokkii työllisyyttä ja edesauttaa palveluiden pysymistä. Hyödyttävintä olisi, jos mahdollisimman moni euro jäisi kokonaisuudessaan kotimaahan – ja myös Ylä-Savoon. Tämä on pitkälti meidän kuluttajien päätettävissä.

Jouluajan kunniaksi Iisalmen Sanomat järjestää perinteisen näyteikkunakilpailun Iisalmessa. Siihen lähteneiden yritysten ja yhteisöjen upeat luomukset viihdyttävät ja antavat vinkkejä jouluun valmistautumiseen.

Näyteikkunoita ihastellessa saa samalla rentouttavaa liikuntaa ja lämpöistä joulumieltä.

Kommentoi