Timo Muonan Vapaa sana: Alennuksen aika – Onko sinua tavoitteleva taho ihminen vai ei

Timo Muona

Huomenna vietetään Black Friday -alennuskampanjapäivää. Koko viikon ajan ovat kauppiaat meitä kuluttajia muistutelleet edullisista tarjouksistaan.

Onko alennuspäivä kuluttajan eduksi kääntyvä tapahtuma, jossa hiukan köyhemmällekin avautuu mahdollisuus tehdä hyödyllisiä ostoksia tavallista halvemmalla? Vai onko päivän perimmäisenä tarkoituksena kaupata alennettujen hintojen verukkeella ihmisille entistä enemmän tavaraa, jolle ei ole todellista tarvetta?

Päätelköön jokainen itse. Ilmiö saattaa sisältää molemmat puolet.

Varmaa on se, että kymmenisen vuotta sitten Suomeen rantautunut alennuspäivä näkyy ja kuuluu. Tutkimus vuodelta 2019 väittää, että 95 prosenttia suomalaisista tietää, mikä Black Friday on. Hiukan yli 60 prosenttia aikoo tehdä tuolloin ostoksia.

Marraskuun alennushuumassa ihmisiä kiinnostaa ennen kaikkea uusin elektroniikka. Kampanjan aikaan kauppa käy kiivaasti myös verkon puolella.

Elektroniikan kehittyessä ovat kehittyneet myös kauppiaat itse. Yhä useammilla verkkosivuilla asiakaspalvelua hoitaa tekoäly, niin sanottu chatbot. Asiakas kirjoittaa kysymyksensä ruutuun, automaattinen chatbot vastaa.

Oulun kaupungin robotti osaa soittaa jopa 3 600 puhelua tunnissa.

Saakohan tuollainen botti myös tavaraa kaupaksi tavallista ihmismyyjää tehokkaammin? Tekevätkö robotit jatkossa myös ostokset ihmisten puolesta?

Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia. Ehkäpä edellä mainittu on vasta esimakua seuraavasta kehitysaskeleesta, jossa jokainen ihminen korvataan chatbotilla. Kun tekniikka sen viimein mahdollistaa, siirrymme maailmaan, jonka ihmisten sijaan ovat kansoittaneet tietokoneet.

Vilkkuvilla ruuduilla botit tsättäilevät keskenään ja ympärillä vallitsee tyyni, siunattu hiljaisuus.

Robotit osaavat myös soitella ihmisille.

Oulun kaupunki on viime aikoina kerännyt automaattisilla puhelinsoitoilla kuntalaisten kokemuksia digitaalisista palveluista. Asiasta uutisoi Kaleva syyskuussa. Oulun kaupungin robotti osaa soittaa jopa 3 600 puhelua tunnissa.

On jännittävää elää maailmassa, jossa et voi tietää, onko sinua tavoitteleva taho ihminen vai ei. Soitto voi tulla oudosta, suorastaan rajantakaisesta maailmasta, jonka digitaaliset toimintaperiaatteet pysyvät yksinkertaisen ihmisen ymmärrykseltä kätkettyinä.

Onkin hyvä tietää, että edelleen suurin osa tuntemattoman numeron takaa soittajista on perinteisiä puhelinmyyjiä, lihaa ja verta. Sitkeästi he esittelevät huikaisevia tarjouksiaan, eikä soittelu suinkaan keskity yhteen perjantaihin vuodessa.

Kohteen roolissa olen seurannut puhelinmyyjien työskentelyä useita vuosia. Olen havainnut, että tekoälyjen tapaan nekin kehittyvät ja oppivat uusia temppuja. Myyntipuheet ovat toinen toistaan polveilevampia, myyjän puhetulvaa on vaikeampi sammuttaa.

Myyjät ymmärtävät kaupankäynnin kieltä, joten varmin keino katkaista tarjousten tyrkyttäminen on esittää heille edullinen vastatarjous. Tässä maailmassa rahaa kalliimpaa on vain aika. Toteamalla yhteistuumin heti puhelun alussa ettei kauppoja synny, säästetään huikeasti molempien aikaa.

Kirjoittaja on iisalmelaislähtöinen tamperelaisopiskelija.

Kommentoi