Mielipide: Mopoilijoille ohjattua toimintaa – Riski joutua mopolla vakavaan liikenneonnettomuuteen on yli kymmenkertainen henkilöautoon verrattuna

Jos moposuoralla ei ole ohjattua toimintaa, niin ajamisesta saattaa tulla ajoneuvolla temppuilua. Kuvituskuva Jaakko Vilmusenaho

Tuula Taskinen

Kuopiossa on tehty tänä syksynä valtuustoaloite moposuoran perustamisesta. Viime viikolla uutisoitiin, että moposuora-asiaa käsitellään keskiviikkona rakennelautakunnassa ja että mopoilijoille esitetään omaa ajopaikkaa Kuopion Heinjoen ajoharjoitteluradan lähelle. Myös Iisalmessa ja Joroisissa moposuora on noussut ideana esille. Ylipäätään mopoilusta on keskusteltu tänä syksynä lähes kaikkien kuntien liikenneturvallisuustyöryhmien kokouksissa. Kuopiossa ei ole erillistä liikenneturvallisuustyöryhmää.

On hienoa, että keskustellaan nuorten itsensä kanssa heidän toiveistaan, mutta aikuisten, vanhempien, päättäjien ja viranhaltijoiden vastuuta se ei poista. Usein vaikuttaa siltä, että nuoret myös halutaan pois keskustoista maaseudun rauhaan etupäässä meluhaittojen vuoksi. Sekin on ymmärrettävää, että nuoret itsekin haluavat rauhallisen paikan. Valitettavasti se mopoilun osalta tarkoittaa paikkaa, jossa voidaan vapaasti keulia ja kiihdytellä sekä kilpailla näissä ”taidoissa”.

Mopoilijoiden henkilövahingot ovat olleet laskussa viime vuosina. Kuolemantapauksia sattuu vuosittain noin kolme, ja poliisin tietoon tulevia loukkaantumisia tilastoidaan noin 360. Monet lievemmät onnettomuudet eivät tule tilastoihin, joten todellisuudessa onnettomuuksia sattuu tilastoissa ilmoitettuja määriä valtavasti enemmän.

Liikennekasvatuksen ja valvonnan merkitys korostuu, sillä onnettomuudet johtuvat usein mopoilijoiden vaarallisista ajotavoista.

15–17-vuotiaiden riski menehtyä liikenteessä on Suomessa suurempi kuin muissa Pohjoismaissa. Tämän ikäryhmän miehille sattuu eniten henkilövahinkoja mopo-onnettomuuksissa. Riski joutua mopolla vakavaan liikenneonnettomuuteen on yli kymmenkertainen henkilöautoon verrattuna. Mopoilijalla on usein puutteelliset tiedot säännöistä, hän ottaa turhia riskejä, haluaa näyttää tai on piittaamaton muusta liikenteestä. Mopoilija on lisäksi suojaamaton ja vaikea havaita. Mopo kulkee suhteellisen nopeasti ja voi yllättää muut tielläliikkujat.

Valtaosa mopoiluonnettomuuksista on mopoilijan itsensä aiheuttamia. Tyypillisin onnettomuustyyppi on risteysonnettomuus, mutta myös suistumisia, kaatumisia ja peräänajoja on paljon. Vakavista mopoturmista joka viides ajetaan humalassa.

Liikenneturva ei suosittele moposuorien perustamista, ellei se ole jatkuvasti ohjattua toimintaa, joka tapahtuu suljetulla alueella. Moposuorilla harjoittelussa ei ole yleensä kyse varsinaisesta ajoharjoittelusta, vaan ajoneuvoilla temppuilusta. Ohjaamattoman ajoharjoittelun turvallisuusvaikutuksiin liittyy paljon ongelmia. Esimerkiksi kuka kantaa vastuun mahdollisissa onnettomuustilanteissa?

Moposuoratoiminnan sijaan Liikenneturva kannattaa ohjattua nuorisotoimintaa, jossa liikenneturvallisuus ja sen edistäminen huomioidaan erikseen.

Kuopion rakennelautakunnan päätösehdotuksessa onkin oivallisesti todettu, että jonkin tahon olisi syytä olla alueella toiminnanharjoittajana ja ylläpitäjänä. Heinjoen alueella on jo valmiiksi moottoriurheilutoimintaa, yhteistyö siellä toimivien seurojen ja mopoilijoiden välillä voisi olla liikenneturvallisuudenkin näkökulmasta kehittämisen arvoista.

yhteyspäällikkö, Liikenneturvan Kuopion toimipiste

Kommentoi