Jyri Paretskoin Vapaa sana: Harkitsetko sähköauton ostoa? – Sähköauto on vain välivaihe siirryttäessä ympäristöystävällisimpään vetyautoon

Jyri Paretskoi

Jyri Paretskoi

Kukapa ei olisi nähnyt jotain niistä lukuisista sähköautomainoksista, joissa sähköautoilu pelastaa maailman, luonto vihertää ja ilma on ihanan raikasta. Ainahan asioita on myyty mielikuvilla, vaikka ne tunnetusti poikkeavat rajusti todellisuudesta.

Nykyisin hyvin myyvä ja suosittu mielikuva on vihertävä, parempaa huomista ja maailmaa kuvaava maisema, jossa ei ole ihmisiä, liikennettä tai kaupunkeja vaan pelkkää puhdasta luontoa. Näin yhdistetään näppärästi kaksi asiaa: kun ostat ja siinä sivussa kulutat luonnonvaroja tähän meidän uutuustuotteeseemme, sinusta tulee automaattisesti hyvä ihminen, joka on viisas, järkevä ja aidosti luonnon puolella. Ja ihmiset uskovat.

Jos lähitulevaisuudessa tapahtuu merkittäviä läpimurtoja (kuten toimiva fuusioreaktori sähköntuotantoon ja nykyistä ympäristöystävällisempiä akkuinnovaatioita) muuttuu sähköautoilu monilta osin oikein hyväksi ratkaisuksi. Siihen asti olisi kuitenkin pysyttäydyttävä nykymaailmassa ja sen realiteeteissa, vaikka se joillekin vaikeaa onkin.

Aika harvoin (ymmärrettävästi) automainoksissa kerrotaan potentiaalisille asiakkaille, että mitäpä jos et harkitsisikaan uuden auton ostoa vaan ajaisit omalla vanhalla autollasi niin pitkään kuin vain mahdollista, koska se on itse asiassa paljon ympäristöystävällisempää kuin uuden auton hankkiminen.

Sähköautojen ympäristöystävällisyyttä markkinoidaan sillä, että ne ovat päästöttömiä, eihän niissä edes ole pakoputkia, joista voisi päästöjä tulla! Oikeasti sähköauton tuotanto aiheuttaa noin kaksi kertaa enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton tekeminen. Lisäksi sähköautojen lataamisen aiheuttamia päästöjä ei virallisesti lasketa liikenteen päästöiksi vaan niitä pidetään energiantuotannon päästöinä. Usein unohtuu myös inhimillinen kärsimys, jota sähköautojen akuissa tarvittavien mineraalien louhimisesta seuraa, kun kaukaisten maiden lapset niitä oman henkensä ja terveytensä uhalla omin pikku kätösinsä maasta kaivavat.

Tutkimusten mukaan sähköautolla pitää ajaa reilusti yli 100 000 kilometriä, ennen kuin siitä tulee kokonaispäästöjen suhteen parempi kuin vastaavasta bensa-autosta ja yli 200 000 kilometriä ennen kuin siitä on vastusta dieselautoille. Mitä pidempään vähäpäästöisillä bensiini- tai dieselautoilla ajetaan, sitä enemmän vähennetään hiilidioksidipäästöjä: käytössä olevan auton tilalle kun ei tarvitse rakentaa uutta autoa, jonka tuotantoon käytetään energiaa, metalleja, tehtaita ja rahtilaivoja, joiden päästöjä ei aina, tarkoituksellisesti, muisteta huomioida.

Nykyisin hyvin myyvä ja suosittu mielikuva on vihertävä, parempaa huomista ja maailmaa kuvaava maisema.

On ekoteko ajaa mahdollisimman pitkään vähäpäästöisellä bensiini- tai dieselautolla. Sähköauto on muutenkin vain välivaihe siirryttäessä tähän asti ympäristöystävällisimpään vaihtoehtoon eli vetyautoon, joka käyttää polttoaineenaan teollisuuden sivutuotteena syntyvää vetyä. Tuotannossa olevia, käyttösäteeltään ja ympäristöystävällisyydessään sähköautoihin verrattuna ylivertaisia vetyautoja on jo esimerkiksi Toyotalla, ja kunhan jakeluverkosto pian saadaan Suomessa kuntoon, ei sähköauton ostamista kannata enää edes harkita.

Kirjoittaja on iisalmelainen kirjailija.

Kommentoi