Mielipide: Avoin kirje soten yhtymähallituksen jäsenille ja hammashuollon vastuujohtajalle

Esimerkkiperheen lasten oikomahoitokäynnit vievät kohtuuttoman monena päivänä perheeltä tunteja matkoineen. Leena Pöksyläinen

Leena Pöksyläinen

Kiuruvedellä oikomalääkäripalveluun on tullut tänä vuonna muutoksia palvelun muuttuessa soten omaksi toiminnaksi. Palvelun asiakkaat ovat pääasiassa alaikäisiä lapsia, joten tärkeys sen säilymisestä lähipalveluna on selvää kaikille. Hammashuollon, ja erityisesti oikomahoidon, jossa hoitokäyntejä on alkuun paljon, hoitosuunnitelmat ja ajanvaraukset ovat tärkeä saada onnistumaan oikea-aikaisesti. Tällä hetkellä on tilanne se, että kaikkia kiuruvetisiä lapsia ei annetuilla oikomalääkäriresursseilla saada hoidettua Kiuruvedellä. Tämä on todella valitettavaa ja Iisalmessa hoidossa käynti pidentää merkittävästi lapsen poissaoloa koulusta ja todennäköisesti myös vanhemman poissaoloa töistä. Tarkoituksena on ollut, että harvemmin hoitoa tarvitsevat ohjataan Iisalmeen, mutta oikomalääkäriresurssissa on niin paljon vajetta, että myös tiheän hoitovaiheen lapsia ohjataan Iisalmeen.

Olisin halunnut saattaa ajanvarausjärjestelmän rakenteellisen ongelman asiakkuudesta päivän valoon, minuun yhteyttä ottaneen äidin tapausta esimerkkinä käyttäen. Äidillä on kaksi lasta, joilla molemmilla on oikomahoito alkamassa. Ajanvarauskirjeet saivat kuitenkin äidin kauhistumaan: joutuuko hän todella 9 peräkkäisen arkipäivän aikana suuntaamaan 6 kertaa hammashoitolalle! Lasten ajanvaraukset oikomahoitoon olivat ajoitettu siten, että ensimmäinen lapsi käy hoitonsa Kiuruvedellä maanantaina, tiistaina ja torstaina, kun toisen lapsen hoidot alkavat heti ensimmäisen lapsen perään, ollen perjantaina, seuraavan viikon maanantaina ja torstaina. Viimeiseksi mainittu hoitokerta on vielä varattu Iisalmeen oikomalääkärille, sillä Kiuruvedellä oikomalääkärit antavat hoitoja vain kerran kuussa. Tämä tietää äidille yli 60 kilometrin lisämatkaa. Perheen asuessa maaseudulla ja alle 10-vuotiaiden lasten käydessä koulua maaseutukoulussa, jokainen voi miettiä kuinka paljon aikaa äiti tulee viettämään auton ratissa näiden kuuden oikomahoitopäivän aikana.

Rakenteellinen ongelma on asiakkaaksi määrittely hoitosuunnitelmissa ja ajanvarauksessa. Perhettä ja sisarussuhdetta ei huomioida mitenkään. Annetut ajat pitävät ja soittamalla hammashuollon puhelinpalveluun aikoja ei saa yhdistettyä. Miksi saman perheen sisarukset, jotka ovat samassa tiheässä hoitovaiheessa, eivät saa automaattisesti peräkkäisiä hoitoaikoja? Alaikäisten asiakkaiden kohdalla hammashuollon asiakas tulee aina olla perhe, ei pelkästään lapsi.

Tilanne kuormittaa kohtuuttomasti monilapsisia perheitä ja eriarvoistaa perheet keskenään. Tänä digitaalisuuden aikakautena oletan, että perhekohtaisuus ei pitäisi olla ongelma atk-järjestelmälle, vaan ongelma on muualla. Haluttu ”täppi” varmaan saadaan luotua ajanvaraukseen.

Ajanvarauksessa hammashoitajat tekevät vain työtään, annetuin ohjein ja järjestelmin. Ylemmän tason työ on saattaa rakenne ja järjestelmät sellaiseksi, että perheiden tasa-arvoinen kohtelu on mahdollinen. Tässä teille epäkohta ja haaste saattaa asia kuntoon pikimmiten!

Liike Nyt Kiuruvesi

Kommentoi