Mielipide: Verohallinto vastaa – Myös henkilökohtaista neuvontaa on veroasioissa Iisalmessa tarjolla

Iisalmen verotoimisto on auki keskiviikkoisin kello 9-12 ja siellä saa virtuaaliasiakaspalvelua. Arkistokuva vuodelta 2019. Seppo Votkin

Seija Lampinen

Kaija Farin kertoi Iisalmen Sanomissa olevansa pettynyt Verohallinnon tarjoamiin palveluihin iisalmelaisille. Farinin mukaan iisalmelaisia ei kohdella veroasioissa tasa-arvoisesti, yhdenmukaisesti ja maksuttomasti. Kirjoittaja mainitsee, että Iisalmessakin tarvitaan kasvotusten hoituvaa asiakaspalvelua veroasioissa.

Koronatilanne on tuonut omat haasteensa veroasioiden hoitamiseen verotoimistoissa. Jo tautitilanteen takia Verohallinnon suositus on, että veroasiat hoidettaisiin OmaVerossa. Asiointiin neuvontaa saa esimerkiksi puhelinpalvelusta. Asiakkaat ovatkin toimineet hienosti koronaepidemian keskellä: vuonna 2020 koko Suomessa 89 prosenttia veroasioinnista oli käyntikertoja OmaVerossa, 10 prosenttia asioinnista oli soittoja puhelinpalveluun ja 1 prosentti vierailuja verotoimistoissa.

Keväällä veroasioista ajankohtaisin on esitäytetyn veroilmoituksen täydentäminen. Kaikki täydennykset voikin tehdä OmaVerossa. Jos asiakas haluaa tehdä täydennykset paperilomakkeilla, sekin on mahdollista. Verohallinnon puhelinpalvelusta, 029 497 030, voi tilata sekä tarvittavat lomakkeet että palautuskuoren. Postittaminen on nopeampi tapa saada asiansa vireille kuin viedä lomakkeet toimistoon: lomakkeita ei nimittäin käsitellä paikallisessa verotoimistossa, vaan ne lähetetään aina keskitetysti skannattavaksi. Lomakkeita ei tarvitse lähettää kirjattuna kirjeenä.

Farin on kuitenkin oikeassa, että joissakin, ei niin yleisissä asioissa käynti verotoimistoon on välttämätön. Esimerkiksi maatalousyhtymän osakkailla voi olla tarve tulla käymään verotoimistossa, että he saavat sähköisen veroasioinnin ja Suomi.fi-valtuudet käyttöön.

Iisalmen verotoimisto on tällä hetkellä auki keskiviikkoisin kello 9–12. Verotoimiston asiakaspalvelu on järjestetty virtuaaliasiakaspalveluna. Tämä tarkoittaa, että toimistossa on paikalla aulaohjaaja, joka opastaa asiakkaan virtuaalipalveluun ja asiakas saa Teams-yhteyden kautta yhteyden virkailijaan. Käytössä on kaiutin, kamera ja skanneri asiakkaille. Asiakas voi lähettää virkailijalle myös asiakirjoja, jos tarvetta on. Tällä toimintatavalla varmistamme myös riskiryhmiin kuuluvan henkilökuntamme turvallisuuden.

Toinen koronakevät kysyy kestävyyttä meiltä kaikilta. Kannustamme lämpimästi kynnelle kykeneviä hoitamaan veroasiat verkossa. Näin annamme tilaa heille, joiden asiointi toimistossa on välttämätöntä.

verojohtaja, Itä-Suomen verotoimisto

Kommentoi