Tommi Korpihallan Vapaa sana: Hyvää työtä – Joka päivä pitäisi työntekijän olla ylpeä omasta työstään ja aikaansaannoksistaan

Tommi Korpihalla

Tommi Korpihalla

Iisalmessa muutamat vaateketjut ovat laittamassa lapun luukulle ja sulkemassa liikkeensä. Isot johtajat kertovat, etteivät Iisalmen liikkeet ole kannattavia ja siksi ne suljetaan. Se voi olla totta, ja jos niin on, myymälöiden sulkeminen on liiketaloudellisesti ymmärrettävää.

Ja meillä jokaisella on peiliin katsomisen paikka. Olemmeko käyttäneet palveluja tarpeeksi ja jos emme, niin miksi? Olemmeko saaneet sellaista palvelua, jota haluaisimme saada jatkossakin? Tilanne vaikuttaa siltä, että asiakkaat eivät arvostaneet saamaansa palvelua tarpeeksi.

Muistan, kuinka tuon Iisan paikalla oli aikoinaan Blinnikan kauppa. Sieltä sai viiden pennin nallekarkkeja.

Muistan monet kerrat, kun irtokarkkeja ostaessa myyjätäti seisoskeli laatikkovalikoiman takana ja odotti. Tuon rivin kolmansia markalla ja seuraavasta rivistä, neljäs laatikko oikealta, niitä kahdella markalla.

Sain mainiota asiakaspalvelua, sain mitä tilasin.

Hyvä asiakaspalvelu on arvokas lisä sellaisille yrityksille, jotka siihen panostavat. Ja päinvastoin, huono asiakaspalvelu voi olla rasite sellaisille yrityksille, jotka eivät pidä sitä tärkeänä.

Sain mainiota asiakaspalvelua, sain mitä tilasin.

Palveluammateissa työtä tehdään usein suoraan asiakkaiden kanssa. Mutta on paljon muutakin asiakaspalvelua, vaikka ei suoranaisesti asiakkaiden kanssa ollakaan tekemisissä.

Hiihtäjät ovat latukoneenkuljettajan asiakkaita. Autonkuljettaja on autonasentajan asiakas, vaikka huollon asiakaspalvelu onkin välissä. Linja-auton kuljettajan asiakkaita ovat matkustajien lisäksi myös rahtiasiakkaat.

Kauppaliikkeisiin valaisimia asentavan sähköasentajan asiakkaita ovat myös kaupan asiakkaat ja perunanviljelijän asiakkaita ravintoloitsijan lisäksi ovat myös ravintolan asiakkaat.

Ja viranhaltijoiden toimistoissa, siellä sitä populaa vasta riittääkin, kun kaikki kuntalaiset ovat asiakkaita. Kun kaupunki suunnittelee kadun, jalankulkijat ovat asiakkaita. Kun arkkitehti piirtää koulua, lapset ja perheet ovat asiakkaita.

Jos asiakkaan kanssa ei välttämättä olla suorassa kontaktissa, kuinka hyvin oman työn onnistumisen voi sitten tietää?

Yksi helppo tapa päästä edes kohtuulliselle tasolle on tehdä oma työ niin hyvin kuin suinkin vain osaa. Joka päivä pitäisi työntekijän olla ylpeä omasta työstään ja aikaansaannoksistaan.

Aina pitäisi olla valmis rinta rottingilla sanomaan, että minä olen tehnyt tämän.

Yrittäjälle tämä on helppoa: työt saattavat loppua, jos asiakkaat katoavat.

Autotehtaassa jokaisen työntekijän pitäisi pystyä päivittäin tekemään työnsä niin hyvin, että valmistusvirheen vuoksi auto ei mene rikki.

Jokaisen tuottajan pitäisi aina olla ylpeä siitä, että kyseisessä ravintolassa käytetään hänen viljelemiä perunoita ja kokin pitäisi olla aina tyytyväinen tekemäänsä annokseen.

Toimivan koulun suunnittelijan pitäisi olla ylpeä siitä, että koulurakennus on pitkäikäinen eikä kärsi kosteusvaurioista. Ja jokaisen kadunauraajan pitäisi olla jokaisesta auraamastaan kadunpätkästä ylpeä – on se niin hyvin aurattu.

Joten, teitkö sinä tänään oman työsi niin hyvin, että olet ylpeä siitä?

Kirjoittaja on media-alan yrittäjä, joka nykyisin toimii yläsavolaisille yrityksille viestinnän ja markkinoinnin oikeana kätenä.

Kommentoi