Harvalla yhtiöllä on työkalupakki, jolla voi nostaa kilpailijan hintoja - Valtionyhtiö Postilla tämäkin keino löytyy

Harvalla yhtiöllä on mahdollisuutta vaikuttaa suoraan oman tuotteensa kanssa kilpailevan tuotteen hintoihin. Posti kuitenkin istuu tässä mielessä pöydän molemmilla puolilla.

Posti julkisti kaksi viikkoa sitten muutoksia hintoihinsa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi roimia hinnankorotuksia sanomalehtien ja paikallislehtien jakeluhintoihin. Esimerkiksi Lapin lehtikustannus totesi korotusten menevän suoraan hintoihin. Paikallislehtien tulot tulevat tilaajilta ja ilmoittajilta.

Samaan aikaan Posti pitää kuitenkin oman mainosjakelunsa (Postiset) hinnan samana. Näin ollen Posti paransi oman tuotteensa kilpailuasetelmaa nostamalla kilpailijoiden hintaa.

Asian tekee erityisen ongelmalliseksi se, että Posti Group Oyj on valtionyhtiö. Posti Groupin tytäryhtiöllä, Posti Oy:llä, on Suomessa yleispalveluvelvoite, joka sisältää muun muassa kaikissa Suomen kunnissa arkisin toimivat kirje- ja pakettipalvelut. Yleispalveluvelvoite ja Postin härski markkinapeli eivät sovi yhteen.

Sanomalehtien kustantajat ovat esittäneet, että Postin markkinavetoiset toiminnot pitäisi erottaa Postin yhteiskunnallisista tehtävistä. Kohtuuhintaisen ja kaikki suomalaiset – myös maaseudun – tavoittavan postinjakelun pitäisi olla yhteiskunnallista palvelua. Valtionyhtiönä Postin pitäisi siis pikemminkin tukea demokratiaa ja sananvapautta edistävien paikallislehtien tilannetta kuin kilpailukeinoin heikentää sitä.

Pahimmillaan Posti ajaa paikallislehdet vähentämään ilmestymispäiviä ja työvoimaa. Se heikentää niiden kykyä valvoa kuntien päätöksentekoa ja tuottaa tärkeää tietoa paikallisista asioista.

Jos Postissa ei tehdä rakenteellisia uudistuksia, nykyinen politiikka jatkuu. Se tarkoittaa lisää hinnankorotuksia ja palvelun huononemista entisestään, varsinkin maaseudulla.

Iisalmen Sanomat on osa Keskisuomalainen Oyj:tä, joka omistaa Savon Jakelun. Savon Jakelu kilpailee Postin kanssa jakelusta.

Lue lisää aiheesta