torstai 23.11.2017
Ismo

Sisimmän kesäsiivous

En tykkää siivoamisesta. Varsinkin perinpohjainen sukellus kaappien, lipastojen ja varaston kätköihin tuntuu aloittaessa vastenmieliseltä. En halua katsoa, mitä kaikkea turhaa olen taas kerännyt matkaani. Helpompaa olisi vain antaa niiden olla visusti siellä, minne ne on tungettu pois silmistä. ”Poissa silmistä, poissa mielestä” ei kuitenkaan pidä täysin paikkansa, koska kyllä se roina säännöllisin väliajoin muistuttaa itsestään. Tiedän, että siellä jossain komeron tai varaston perukoilla on paljon kaikenlaista, mistä haluaisi päästä jo eroon, mutta jokin silti jarruttaa.

Monilla on sama sisimmässään. Sielun lokerikkoon on elämänmatkan aikana kerätty monenlaisia tunteita, ajatuksia, kokemuksia ja uskomuksia. Osa niistä vahvistaa, kannustaa ja rohkaisee, mutta osa niistä lannistaa, lamauttaa ja painaa alaspäin. Lokerikossa voi olla piilossa ristiriitaisia tunteita ja kipeitä kokemuksia, mutta myös kyyneliä, kaipausta, katkeruutta ja kateellisuutta. Jokainen on satuttanut ja tullut satutetuksi.

Juhannuksena kirkossa muistellaan Johannes Kastajaa, joka oli tien raivaaja. Hän muokkasi maaperää, jotta Jeesuksen kylvämä hyvyyden, rakkauden ja pelastuksen sanoma alkaisi itää ja juurtua ihmisten sydämiin. Jumala katsoo maailmaa ja ihmisiä Jeesuksen ristin läpi. Hän näkee jokaisessa ihmisessä rakkaan lapsensa. Jumala ei katso virheisiimme, vaan tärkeintä on armo ja rakkaus, joka valaisee sisimmän ja pesee puhtaaksi synnistä, pahuudesta ja kovuudesta.

Silti me tarvitsemme siivousta niin kotona kuin sisimmässämme, jotta on helpompi hengittää. Ehkä sielun lokerikkoon voisi tehdä inventaarion: päästäisi irti sisintä kaivertavista tunteista ja ajatuksista ja saisi tilalle lempeyttä, iloa ja anteeksiantoa. Siivouksen päätteeksi voisi vaikkapa istahtaa laiturin nokkaan, puutarhaan tai muuhun hyvään paikkaan ihmettelemään yötöntä yötä ja antaa valon paistaa sydämeen saakka.

Anu Backman
seurakuntapastori
Iisalmen seurakunta

 


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *