perjantai 26.5.2017
Minna, Vilma, Vilhelmiina, Miina, Mimmi

Vaikeaa pysyä tiellä

Tukkirekkoja ajaa rekkakuskien parhaimmisto. (Kuva: Annamaija Herola)

Puutavararekka kaatui tiistaina aamupäivällä kyljelleen Sonkajärvellä Poromäen kohdalla. Vieremän Nissiläntiellä sattui keskiviikkona iltapäivällä onnettomuus, kun tukkirekka suistui ojaan.

Hinausautoja ja nostureita on tänä talvena tarvittu alvariinsa kiskomaan kevyitä ja raskaita ajoneuvoja ojasta. Ojaansuistumiset ovat melkein poikkeuksetta sattuneet alemman tieverkon teillä. Viitostie on kuiva, lähes sula ja valaistu ympäri vuoden, ja hyvä on, että pääväylän tienhoitoon käytetään aikaa ja rahaa.

Suomessa tapahtuu kuitenkin paljon pääteiden ulkopuolella. Puuhuolto, maitoautot, koulukuljetukset, ambulanssit, kirjastoautot ja myymäläauto vaativat kunnossa olevat tiet. Puhumattakaan siitä, että ihmiset pääsevät henkilöautoillaan kotoaan kylille ja takaisin.

Talvisin ei enää ole tasaisen kuivaa pakkaskeliä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, vaan tammikuussakin lämpötila saattaa yllättäen nousta useiksi päiviksi lämpöasteille. Sitten tulee taas parin viikon pakkaset.

Vaihtelevat säät aiheuttavat lisätyötä talvitienhoitoon, ja lisätyö vaatisi myös lisärahaa. Esimerkiksi tehokas polanteiden poistaja, tiekarhu, on harvinainen näky muualla kuin kaupunkien keskustoissa. Sillä saisi polanteet pois myös maanteiltä, mutta sillä tehtävä työ on liian hidasta ja kallista.

Jäiset polanteet muodostavat ajourat, joihin henkilöautot sopivat, mutta jotka ovat liian kapeat raskaalle liikenteelle. Tukkirekkoja eivät aja tunarit vaan rekkakuskien parhaimmisto. He eivät suistu ojaan ihan vähässä kummassa. Tiehoidon säästöt maksavat kuljetusyrittäjät vakuutusten hinnankorotuksina, kaluston seisontapäivinä sekä hinaus- ja korjauslaskuissa, joita ojaanajot heille aiheuttavat. Raskaan ajoneuvon suistuminen on aina suuri riski kuljettajalle itselleen ja muille tielläliikkujille.


  • Kommentit

    • Ihmettelijä

      Eiköhän olis aika kylvää liukkaille teille hiekkaa ja poistaa jäiset polanteet myös Pielavesi-Iisalmitieltä.
      Vai pitääkö tulla kuolonkolareita ensin?

    • sepe

      Kyllä siellä joukossa on tunareitakin ja vielä aika viljavasti!

      • Pantse

        Tunarit karsiutuu aika nopeasti pöllihommista. Itse olen toisen polven kuski ja ajanut 30 vuotta ammatikseni yhdistelmää. Suunnilleen kaikkea olen ajanut, mitä tien päällä liikkuu ja kyllä minä rankkaan pöllikuskit edelleen alan piikkipaikalle. Itse ajoin kaksi vuotta tukkiautoa ja mielelläni lähdin nyytihommiin, kun paikkaa tarjottiin.

        • sepe

          Kusta jo toisessa polovessa!

    • Jussi

      Ja samaisena tiistaina iltapäivällä oli rekka ojassa Pyhännän Ahokylässä. Kun pysähdyin katsomaan onko kuski kunnossa olin kaatua, tiellä kun oli todella liukasta.
      Hiekoittaja oli kyllä hiekoittanut ja suolannut kylän kohdan, mutta kun tuli alamäki, niin juuri siihen kohtaan ei sitten oltu hiekkasuolaa pudotettu. Taasen kun tultiin tasaiselle, niin oli muistettu hiekoittaa.

    Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *