maanantai 25.9.2017
Kullervo

Urheilu on myös bisnestä

Suomen miesten hiihtomaajoukkueen tulevaisuuden nimi, vieremäläislähtöinen Iivo Niskanen saa aikaiseksi otsikoita muutoinkin kuin hiihtoladulla. Niskanen esiintyi Falunin MM-kisoissa toissalauantaina Ylen kisastudiossa Red Bull -tölkki kädessään. Yle teki oman ratkaisun ja sumensi tölkin näyttäessään haastattelupätkää lähetyksissään. Red Bullin markkinointitiimi kiitti ja kumarsi: yhtiön tuote sai paljon korostettua näkyvyyttä verovaroin kustannetun mediatalon ratkaisun takia.

Kohu Niskasen ympärillä johtuu siitä, että hiihdon MM-kisoista ja maailmancupin osakilpailuista on tehty Hiihtoliiton ja urheilijoiden välillä erityinen sopimus, joka määrittelee sponsoroinnin pelisäännöt. Yksittäinen urheilija ei saa sooloilla. Tästä sai tuta Niskasen hiihtäjäkollega Matti Heikkinen vuosi sitten Rukan maailmancup-kilpailun yhteydessä omilla bemarisloganeillaan.

Voi olla, että Niskanen saa pienet rapsut Hiihtoliitolta. Se on kisojen jälkeinen asia. Hän ei kuitenkaan tyytynyt kisojen aikana nöyränä kuuntelemaan median lietsomaa taivastelua, vaan härnäsi tiedotusvälineitä tulemalla tiedotustilaisuuteen paperipussiin nähtävästi piilotetun tölkin kanssa. Jälleen pisteet markkinointiosastolle. Monelle yläsavolaisellekin penkkiurheilijalle teko näyttäytyi kuitenkin vain ikävänä härnäämisenä.

Urheilumainostamisessa liikkuu iso raha. Menestyneet urheilijat ja joukkueet ovat haluttuja yritysten kumppaneita. Yläsavolaisetkin yritykset ovat tämän huomanneet. Olvi panostaa varsinkin jääkiekkoon, Ponsse sponsoroi muun muassa Iivo Niskasta ja Tero Pitkämäkeä.

Sponsorointi koetaan kuitenkin edelleen herkäksi asiaksi. Tästä kertoo jo se, että urheilijat itse eivät siitä mielellään puhu.

Mainonnan pelisääntöjen on toki oltava selvä, mutta siitä ei pidä ehdoin tahdoin tehdä liian isoa ja vaarallista mörköä. Ei olympiavoittaja Lasse Viréninkään saavutuksista vie mitään pois se, että hän nosti voittojuoksun jälkeen Tiger-kengät kameroiden nähtäväksi. On hyvä muistaa, että urheilu on suoritusten lisäksi myös selvää bisnestä.


  • Kommentit

    • Ulkopuolinen

      Ulkopuolisesta tuollainen menettely kuulostaa pahanilkiseltä pelleilyltä, joka vie kilpaurheilulta sen viimeistäkin uskottavuutta. Kun urheilijalle tarjotaan mahdollisuus työhön ja menestykseen, on hänen oltava ”työnantajalleen” lojaali ja sopeuduttava sen sääntöihin. Tämä tieto olisi median välitettävä urheilijoille, jos he eivät ole sitä tulleet itse ajatelleeksi.

    Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *