perjantai 21.7.2017
Johanna, Hanna, Jenni, Jenna, Jonna, Hannele, Hanne, Joanna

Lihaa pannulle vai seksiseuraksi?

Parempaa lihaa kuin Tinderissä. (Kuva: Annamaija Herola)

Voi tätä hurskastelun määrää ja huumorintajuttomuutta.

Teuvalaisen pihvikarjanlihaa myyvän Laidun Hereford Oy:n mainoskampanja sai tuomion mainonnan eettiseltä neuvostolta, koska käytti sloganina ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä”.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi mainonnasta yritykselle huomautuksen ja totesi mainoksen olevan hyvän tavan vastainen. Neuvosto totesi, että ”ilmaisussa sana lihaa viittaa naisiin. Se toistaa ja vahvistaa naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Ilmaisu on tasa-arvoa loukkaava”. Neuvoston kannanotto on kuivakka, stereotypinen ja älyllisesti laiska. Lisäksi neuvosto on väärässä.

Asian voi ajatella myös niin, että neuvoston lausunto on itse naisia halventava. Tinderhän on sosiaalisen median treffipalvelu. Laidun Hereford oli keksinyt mainoslauseen, jossa viitattiin siihen, että heidän pihvinsä on parempaa kuin palvelusta saatu liha eli suomeksi sanottuna seksi. Laidun Hereford käytännössä sanoi vain, että heidän tuotteensa on parempaa kuin seksi. He sanoivat sen älykkäästi savolaisella kierteellä, vaikka pohjalaisia ilmeisesti ovatkin.

Niin miehet kuin naiset hakevat seuraa Tinderistä. Neuvosto ilmeisesti olettaa, että mainoksessa viitataan vain naisiin. Tämä kanta perustuu neuvoston omiin ennakkoluuloihin Tinderistä ja naisista. Neuvosto ymmärtää lauseen ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” niin, että lause tarkoittaa jotakuinkin seuraavaa: Pihviliha maistuu miehen suussa paremmalle kuin treffipalveluista saatava seksi naisen kanssa.

Näinhän sloganissa ei väitetä. Kuten todettua, neuvosto perustaa päätöksensä omiin ennakkoluuloihinsa, likaiseen mielikuvitukseen ja todella tiukkaan pipoon.

Kerrankin kun suomalainen yritys onnistui markkinoinnissaan loistavasti ja kehitti aidon sekä huumorintajuisen sloganin, se on kukkahattutädeille ja -sedille liikaa.

Sivuhuomautuksena todettakoon, että neuvostossa on 4 naista ja 3 miestä, joten huumorintajua on puuttunut molemmilta sukupuolilta.

KARI ANGERIA


  • Kommentit

    • ;)

      ukko-45

      30.1.2017 11:51

      mistä lienee tyylikäs ainakin oli.

      Huutoloota

      Nikkari

      30.1.2017 11:40

      ukko-45, oliko tehty sonninnahasta vaiko mistä?

      ukko-45

      30.1.2017 11:34

      Kävin kuopiossa demareiden puheenjohtajakiertueella ainakin Tytti Tuppurainen yrittää kalastella miesäänestäjiä,kun oli pukeutunut punaiseen nahkahameseen ja punaiseen nahkatakkiin.

    • Janne Reisilä

      Saispa viinaa jo netistä. Tai ehkä sitä saakin, en oo kattonu.

    • Nöff Nöff

      Ei muuta kun saparo syrjään ja kinkulle kyytiä,vai miten se nykyjään menee.

    • Kari Angeria

      Tulkitsen sen sillä tavalla, että heidän verkkokaupastaan voi tilata sonnin pannulle.

      -Kari Angeria päätoimittaja

      • Nikkari

        Kari, eiliset kommenttini heitin käymättä ensin Laitumen nettisivuilla, sieltä ja Mainonta ja Markkinointi -lehdestä vasta aukeni mistä oikein on kysymys. Tuskin tämä mikään pääkirjoituksen arvoinen asia paikalliselle sanomalehdelle, taikka sitten on Iisalmen Sanomien aamupalaverissa käyty asiasta naistenjamiestenvälinen kehityskeskustelu 😉

        Mainoslauseet syntyy ykskaks ajan kanssa. Muutan eilisen sloganini muotoon: Netissä sinua odottaa Mullikka.

        • Kari Angeria

          Asia voi olla paikallisesti kiinnostava, vaikka ei suoraan aluetta koske:) Ja onhan täällä paljon sonneja:)

          • Nikkari

            On on , paljon on sonneja vaan vähemmän kuin ennen 😀

      • Nikkari

        Onkos Karilla niin iso pannu että sonni sille sopii? 🙂

        Sanoilla voi leikitellä kaikella tavalla niin mainoksissa kuin otsikoissa, otsikkoasi Lihaa pannulle vai seksiseuraksi voi tulkita niin että mies kylläkin panee lihaa uuniin pannullepanon sijaan 😉

        Mullikassa sinua odottaa vasikka.

    • Nikkari

      Onko muuten nautayhtiö kysynyt Tinderiltä, saako heidän nimeään käyttää tällaisessa mainonnassa? 😉

    • Nikkari

      Ilman huumorintajuttomuutta ja hurskastelua, yhtiö oli mainonnassaan käyttänyt myös mainoslausetta: ”Netissä sinua odottaa sonni”. Kommentoi myös mitä tuo lause tulee tulkita.

    Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *