tiistai 12.12.2017
Tuovi

Lentokilpailijan saanti Kuopion kentälle on kiven takana

Kaupunginvaltuutettu Jouko Tossavainen (ps.) selvittää, miten Kuopio–Helsinki-välille saataisiin kilpailija Finnairille. Hän panee toivonsa Norwegianiin, joka on perustanut viime vuosina runsaasti uusia lentoreittejä.

Norwegianin ensimmäinen vastaus Tossavaisen tekemään aloitteeseen maakuntavaltuustossa vuonna 2014 oli, ettei yhtiöllä ole sopivaa kalustoa.

Norwegianilla on kahdenkokoista kalustoa: lyhyen ja pitkän matkan suihkukoneita. Lyhyen matkan koneet ovat 189-paikkaisia, mikä on liian paljon tälle yhteydelle.

Lentoliikenteen nyrkkisääntö on, että jos matkustajamäärä reitillä on yleensä reilusti alle sata vuoroa kohti, liikennöinti on taloudellisesti kannattavaa vain potkurikoneilla.

Kuopion-liikennettä operoi tällä hetkellä pääasiassa Finnairin tytäryhtiö Norra potkurikoneilla ja noin satapaikkaisilla suihkukoneilla. Hinnat ovat kohtuulliset, jos pystyy hankkimaan lipun ennalta tiedetyille päiville. Vaihtokelpoista lippua Kuopio–Helsinki-välille ei ole mahdollista saada järkevään hintaan.

Kilpailua tarvittaisiin, mutta kilpailijan saaminen on kiven takana. Vuosien aikana Kuopio–Helsinki-välillä on nähty monenlaista yritystä. Tuorein oli Go! Aviation, jonka toiminta lakkasi taloudellisiin epäselvyyksiin ennen kuin ehti alkaakaan.

Kilpailijan asemaa vaikeuttaa myös se, että Finnair laskee hintojaan ja lisää vuoroja, kun reitille tulee toinen tarjoaja. Kansallisten lentoyhtiöiden maine on niin vahva, että jos sen hinnat laskevat, matkustajat valitsevat mielellään tutun ja turvallisen.

Matkustajamäärien on oltava suuret, jotta kaikki operoijat saavat koneensa täyteen ja lentäminen on kannattavaa. Suomessa tällainen väli on Helsinki–Oulu.


  • Kommentit

    • Eriarvoisessa asemassa pohjalaisiin nahden.

      Pyyda Jouko sielta maakuntavaltuustolta, Norweigian kirjallinen vastaus itsellesi ja lehdistolle. Sitten tiedetaan, onko sita aloitettasi edes virallisesti kasiteltykaan. Voi olla kun Finnavion ja Finnair omistavat toisiaan ristiin, niin sita ei paasteta Kuopioon lentamaan. Rikotaanko eu-kilpailulainsaadantoa.

    • Hinnat alas!

      Muutoin Finnair toimii Kuopio-Helsinki-Kuopio välillä ihan kohtuullisen hyvin, mutta valitettavasti nuo lentojen hinnat ovat täysin poskettomia, varsinkin yhden yön reissuille. Mikäli ”kolmen yön”- sääntö täyttyy, myös Finskin hinnat ovat kohtuullisia. Itse lennän jotakuinkin 60 lentoa vuodessa, lähinnä työreissuja, mutta kustannukset ovat karmaisevat.

    • Mystinen mystikko

      Eihän tämä artikkeli ole aivan totta. Joukollehan oli valehdeltu demareiden eikun Norwegianin toimesta ettei heillä ole sopivaa kalustoa. Joukohan itse kirjoitti niin.

    • pielakas

      Ei tarvita kuin yöjunia makuuvaunuineen takaisin. Yöllä nukkuessa on hyvää aikaa matkustaa, hyötyaikaa ei kulu lainkaan.

      • pielakas

        Kuopiossa ja Helsingissä pääsisi suoraan junan vuoteesta keskikaupungille. Ei myöskään tarvita lentokenttäkyytejä, turvatarkastuksia yms. viivytystä.

    • vatuloija

      Onko kilpailijalla muita vaihtoehtoja kuin yhdistää reittejä niin, että esimerkiksi lennot Oulusta tai Rovaniemeltä Helsinkiin ja takaisin lennettäisiin välilaskulla Kuopion kautta? Välilasku toki pidentäisi lentoaikaa, mutta boardingia voisi nopeuttaa, jos Kuopioon jääville ja Kuopiosta tulijoille sallittaisiin ainoastaan käsimatkatavarat. Suurin ropleemi olisi varmaan se, että välilaskusta johtuva polttoainekulutuksen kasvu olisi hyötyyn nähden liian suuri.

      Entä jos Kuopiosta ei lennettäisi Helsinkiin ollenkaan vaan rahat käytettäisiin erittäin nopean junayhteyden rakentamiseen? Fossiilisilla polttoaineilla lentäminen ei ole muutenkaan tulevaisuuden liikkumismuoto päästöjen takia.

    Vastaa käyttäjälle vatuloija Peruuta vastaus

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *