sunnuntai 19.11.2017
Liisa, Elisa, Eliisa, Liisi, Elisabet, Elise

Kiitos Toppiselle, nyt kysymyksiä Pekkaselle

Kiitos Jouni nopeasta vastauksestasi. Sisältö oli juuri sitä mitä arvelimme. Omistajanohjausta ei ole ollut, vastuullisille päättäjille menettelytapojen ymmärtäminen on ollut ”Utsjoki-Kevo ohutta yläpilveä”, näin päätökset on tehty ohi kaikkien demokraattisesti valittujen elimien, mikä on todella uskomatonta!

Vastauksessasi ei kuitenkaan tyydytä meitä seuraavat asiat:

1. Kuntayhtymän tekemä sijoitus Versoon. Ilmoittamasi 10 000 euroa on alkuperäinen osakepääoma, mutta kuntayhtymän luovuttaman liiketoiminnan arvo on tätä huomattavasti suurempi. Päätellen siitä, että ulkopuoliset sijoittajat olivat valmiita maksamaan yhtiön puolikkaasta yli miljoona euroa.

2. Meissä herätti hilpeyttä antamasi ohje kääntyä yrittäjäyhdistyksen puoleen ymmärtääksemme yritystoimintaa. Meillä kolmella on yhteensä yli 100 vuoden kokemus yrittäjinä ja siinä sivussa useiden kymmenien vuosien kokemus erilaisissa elinkeinoelämän luottamustehtävissä. Yritystoiminta ja niihin liittyvät asiat ovat porautuneet selkäytimiimme, joten emme tarvitse äkkinäisiltä opastusta. Kunnallispolitiikan päätöksenteon ymmärtämisessä meillä näyttää olevan aukkoja, sen olemme viimeistään nyt huomanneet.

Leila Pekkaselta haluaisimme kysyä muutamia kysymyksiä. Teemme nämä sinulle, koska näyttää siltä, että nämä valitsemamme päättäjät eivät tiedä asiasta yhtään mitään. Ensimmäinen kysymyksemme koskee suunnattua antia. Tiedät varmasti, että tällaisen annin tekemiseen tarvitaan osakeyhtiölain mukaan erityinen syy. Jos erityinen syy oli Jouni Toppisen mainitsema häviö kuntien henkilöstön työterveyshuollon kilpailutuksessa, niin kuinka vahvana pidät Verson kilpailukykyä avoimilla markkinoilla?

Toinen kysymys koskee Verson arvon määritystä. Kuka sen teki ja minkä arvoiseksi yhtiö määriteltiin? Mielestämme meidän omistajien kuuluu tietää miten meidän omaisuuttamme hoidetaan. Vallankin, kun valitsemamme päättäjät sanovat: ”Saamani tiedon mukaan osakeantia on valmisteltu kuntayhtymän ja kuntien eri tahoja kuunnellen”.

Kolmas kysymys Leila Pekkaselle kuuluu: Keitä olivat nämä eri tahot, jos ne eivät olleet vastuullisia luottamushenkilöitä?

Neljäs meitä vaivaa asia on antiin osallistuvien valinta. Kuka päätti keitä otetaan ja kuinka heidän osuutensa jaetaan?

Viides ja demokratian kanalta tärkein kysymys: Miksi – toimitusjohtaja Pekkanen – ohitit normaalit kuntayhtymän päätöselimet, hallituksen ja valtuuston? Oliko niin, että Pekkanen ohjaili ja vei, jälleen kerran, miten halusi näitä kuntapolitiikan moniottelijoita käsikynkässä…

Jos Verso Oy:n osakeanti on tulevaisuuden näky kunnallisten osakeyhtiöiden toimintatavasta, niin lainsäätäjän tulisi pikaisesti viheltää peli poikki ja muuttaa sääntöjä. Tällainen kähmintä kulisseissa ei voi olla oikea tapa toimia yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Varoittavaa esimerkkiä voi hakea vaikka Kittilästä.

Kehotamme soten yhtymävaltuustoa ja hallitusta omistajan edustajina aloittamaan rivakasti tarvittavat toimenpiteet asioiden saattamiseksi kuntoon.

Toimenpiteitä ja vastauksia mielenkiinnolla odotellen

Aarne Kärkkäinen

Osmo Pironetti

Ari Isopoussu


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *