torstai 22.11.2017
Silja, Selja

Ilmastopaneelilta oivaltava lausunto

Lämmitys, liikenne ja teollisuus käyttävät sellaisia polttoaineita, joiden palaessa syntyy hiilidioksidia. Vain vety on polttoainetta, jonka palaessa syntyy vain vettä. Kuinka paljon energiaa tarvitaan, jotta saadaan käyttöön kuutio vetyä?

Suurin osa teollisuudessa käytettävästä vedystä valmistetaan maakaasun metaanista, joka koostuu vedystä ja hiilestä. Maakaasun annetaan reagoida korkeassa lämpötilassa vesihöyryn kanssa. Reaktiossa käytetään katalyyttinä nikkeliä. Vetyä voidaan valmistaa myös elektrolyysillä eli hajottamalla vettä sähkövirran avulla. Tällöin vesi hajoaa hapeksi ja vedyksi. Toistaiseksi vedyn valmistukseen tarvittava energian tuotosta syntyy suuret määrät kasvihuonekaasuja.

Ilmakehän lämpötilan arvellaan nykyisin keinoin kohoavan vuoteen 2100 mennessä kolme astetta. Tämän esitti IPCC:n johtaja Petteri Taalas julkisuudessa 1.11.2017. Samalla hän oivalsi Suomen olevan vaikeuksissa hiilidioksidin päästön rajoituksessa, kun täällä ovat kylmät säät, pitkät matkat ja teollisuuskin vaatii sähköä.

Monesti unohdetaan lentoliikenteen päästöt, joiden sanotaan olevan kolmen prosentin luokkaa. Yleensä unohdetaan missä päästöt syntyvät. Mannertenväliset lennot tuottavat hiilidioksidia päivin ja öin suuret määrät noin kymmenen kilometrin korkeudessa. Hiilidioksidin ominaispaino on noin 2kg/m3 ja ilman noin 1,3 kg/m3. Täten lentojen aiheuttamat päästöt kattavat tasaisesti koko maapallon. Maan pinnalla tapahtuvasta liikenteestä ja lämmityksestä tulevat päästöt jäävät pääasiasiassa hengitysilman saasteeksi.

Lentäminen on kiireisten liikemiesten ja turistien matkustuskeino. Mielenkiintoista on ollut havaita se, että IPCC:n kokouksiin kaikkialta maapallolta tulevat kymmenet edustajat tulevat paikalle lentäen. Tämä asia olisi todella merkittävä asia käsiteltäväksi seuraavassa kokouksessa.

Eelis Pulkkinen


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *