perjantai 17.11.2017
Eino, Einari

Apteekki vastaa ihmettelyyn

Tekstareissa ihmeteltiin tiistaina 7.11. lääkkeiden saatavuutta. Viestistä ei käy ilmi, missä apteekissa kysyjän pohtima tapaus on sattunut, mutta yritän yleisellä tasolla avata lääkkeiden saatavuutta.

Pääsääntöisesti apteekista saa lääkkeen heti mukaansa. Toki apteekkien välillä on eroja ja usein pienet apteekit eivät ymmärrettävästi pysty pitämään aivan yhtä laajaa varastoa kuin suuremmat, mutta pienissäkin apteekeissa lääke pystytään yleensä hankkimaan vuorokauden sisällä.

Jos asiakas ei saa lääkettä heti matkaansa, kyse on yleensä joko harvinaisemmasta lääkkeestä, jota apteekista ei tavallisesti ole mennyt ja jota ei siksi ole pidetty varastossa tai lääke voi maksaa satoja tai tuhansia euroja, jolloin apteekki ei pysty pitämään lääkettä varastossa vanhenemisriskin vuoksi.

Tällöin apteekki tilaa lääkkeen ja jos on kyseessä säännöllinen lääke, voidaan asiakkaan kanssa sopia seuraavista tilauksista tai neuvotaan asiakasta olemaan ajoissa yhteydessä apteekkiin ennen lääkkeen loppumista.

Halvempien lääkkeiden kohdalla on voi esittää apteekeille toiveen pitää tiettyä valmistetta varastossa.

Tekstareissa kysyjä viittaa rinnakkaislääkkeiden saatavuuteen. Suomessa ovat käytössä lääkevaihto- ja viitehintajärjestelmät, jolloin apteekki on velvoitettu tarjoamaan asiakkaalle sillä hetkellä tosiasiallisesti halvinta valmistetta, jos lääke kuuluu viitehintajärjestelmän piiriin. Lopullisen valinnan tekee kuitenkin asiakas.

Lääkevalmisteen patentin umpeutumisen jälkeen markkinoille tulee yleensä useita toimijoita, jotka valmistavat alkuperäisvalmisteen kanssa vaihtokelpoisia valmisteita. Hintakilpailu laskee valmisteiden hintoja, mikä pienentää niin asiakkaan kuin Kelankin lääkekorvausmenoja.

Esimerkiksi yleisestä kolesterolilääkkeestä simvastatiinista on markkinoilla seitsemän ja sydänlääkkeestä bisoprololista yhdeksän vaihtoehtoista valmistetta.

Apteekeissa ei yleensä pystytä eikä nähdä järkeväksikään pitää varalla kaikkia erilaisia valmisteita pakkauskokoineen, vaan varasto mukautuu yleisen menekin mukaan.

Tekstarissa esitetty tilanne on aiheutunut todennäköisesti siitä, että lääkäri on kirjoittanut reseptiin valmisteen sellaisen tehtaan nimellä, jota apteekilla ei ole sillä hetkellä ollut.

Asiakkailla on mahdollisuus esittää toiveita tietyn valmisteen varastosaatavuuden suhteen, mikäli hän ei halua vaihtaa valmistetta rinnakkaiseen valmisteeseen. Lääkkeiden ns. hintaputket vaihtuvat neljä kertaa vuodessa, minkä lisäksi muutoksia hintoihin voi tulla kahden viikon välein.

Apteekin varastonhallinnalle tämä on haaste ja heti hintamuutosten jälkeen apteekki ei välttämättä ole ehtinyt tilata sillä hetkellä halvinta valmistetta. Hintaerot ovat onneksi kuitenkin yleensä hyvin pieniä, joskus jopa yksittäisiä senttejä.

Lääkärin valintakriteeri lääkkeelle voi olla hänelle tuttu valmiste tai vaikka reseptiohjelmiston tarjoama aakkosissa ensimmäisenä oleva rinnakkainen valmiste. Lääkärin valitsema valmiste ei siis läheskään aina ole alkuperäisvalmiste tai sillä hetkellä oleva halvin valmiste.

Jos vaihto ei ole hoidollisesti tarkoituksenmukaista, lääkäri voi kieltää lääkevaihdon reseptiin tekemällään merkinnällä. Apteekissa tehdään lopullinen valinta yhteistyössä asiakkaan kanssa muun muassa hintavertailun tai vaikkapa tabletin lisäaineisiin tai kokoon perustuen. Apteekin pitää aina tarjoutua tilaamaan reseptiin merkitty valmiste. Tässä on apteekin puolelta tapahtunut virhe tekstarissa kuvatussa tilanteessa, jos ei ole tarjottu tätä vaihtoehtoa.

Lääkärit pyrkivät kirjoittamaan reseptit markkinoilla olevien pakkauskokojen mukaisesti. Joskus markkinoilla olevat pakkauskoot eivät vastaa hoitotarkoitusta.

Lääkäri voi esimerkiksi rajoittaa keskushermostoon vaikuttavan lääkkeen kerralla toimitettavaa tablettimäärää tai tekstarin lähettäjän kuvaamassa tilanteessa antibioottiprofylaksia koostuu vain neljästä tabletista, jolloin loppupaketti jäisi käyttämättä.

Neljän tabletin toimittaminen on siis täysin perusteltua, ja apteekit yleensä jakavat paketin asiakkaan niin toivoessa. Tässä tapauksessa on mahdollisesti tapahtunut apteekin puolelta harkintavirhe.

Pyytäisin viestin lähettäjää olemaan yhteydessä omaan apteekkiinsa, jotta asia voitaisiin käydä tarkemmin läpi. Palaute menisi apteekkiin ja se pystyisi tarvittaessa muuttamaan toimintaansa.

Jani Rönkkö

Proviisori, Kirkkopuiston apteekki


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *