EmediateAd

Nilsiän öljysheikit

26.2.2012 5:05 Mai Koivula

Iisalmen Soinlahteen suunnitellaan tehdasta, joka muuttaa metsiemme arvottomat puujätteet mustaksi kullaksi, bioöljyksi.

Pidän tosissani peukkuja sille, että kaikki hankkeen tiellä vielä olevat kysymysmerkit ratkeavat ja hanke todella toteutuu. Me kaikki olemme riippuvaisia öljystä, ja jos fossiilinen, maan uumenissa vuosimiljoonien kuluessa syntynyt tuontitavara osittainkaan kyetään korvaamaan uusiutuvaan puuraaka-aineeseen perustuvalla, kotimaisella, vähäpäästöisellä öljyllä, on se hieno asia!

Vielä hienompaa on, jos tällainen öljytehdas rakennetaan Ylä-Savoon. Sen merkitys metsätaloudelle, kuljetuksille ja työllisyydelle on huomattava.

Osaviikkokaupungissani Varkaudessa haaveiltiin vielä jokin aika sitten siitä, että Stora Enso ja Neste Oil rakentaisivat ison öljytehtaan Varkauteen. Koelaitos siellä oli jo.

Varkaudessa oli suuri pettymys, kun Enson ja Nesteen laitoksen paikaksi rajattiinkin Imatra tai Porvoo. Myös toinen metsäjätti UPM kaavailee suurta biopolttoainetehdasta ja kisaa Nesteen ja Enson kanssa. Metsäliittokin on asialla yhdessä Vapon kanssa.

Erityistä on, että Enson hankkeen teknologiakumppani on Foster Wheeler ja UPM:n Andritz. Molemmat toimivat Varkaudessa ja ovat aikanaan olleet osa Ahlström-konsernia.

Osa Ahlström-konsernia oli muuten aikanaan sekin sittemmin Honeywellille myyty yritys, jonka johtajana nyt Iisalmeen biotehdasta suunnittelevan yhtiön toimitusjohtaja Timo Saarelainen aiemmin toimi. Varkaudessakin.

Torstaina julkistettiin, että kaksi kolmesta Green Fuel Nordicin kaavailemasta tehtaasta rakennetaan Iisalmeen ja Savonlinnaan.

Sallikaa minun veikata: kolmas kohde on Varkaus.

Nuo edelläkerrotut puunjalostus- ja öljyjättien hankkeet ovat kuitenkin kokonaan toista mittaluokkaa kuin nyt Iisalmeen kaavailtu laitos. Neste ja Enso kertoivat ensin, että ne haalivat laitokselleen raaka-ainetta sadan, sitten jo kahden sadan kilometrin säteeltä. Hintakin on eri: ison biopolttoainetehtaan hinnaksi on arvioitu puolta miljardia eli 500 miljoonaa euroa. Iisalmen laitos maksaisi kymmenesosan, 50 miljoonaa.

Näyttäisi siltä, että nuori ja ketterä Green Fuel Nordic toimii kun suuret vielä empivät rakennuspäätöksiään ja kisaavat siitä, mikä tai mitkä niistä saavat EU:lta ja valtiolta luvassa olevan, kenties sadan tai parinsadan miljoonan markan investointituen.

Ihan telkkarissakin Timo Saarelainen sanoi yhtiönsä tavoittelevan 20 Iisalmi-kokoisen laitoksen rakentamista Suomeen. Parikymmentä pientä lienee yhtä paljon tai enemmänkin kuin yksi suuri. Onko Saarelainen keksinyt konstin, jolla viiden pienomistajan firma hakkaa isot metsäjätit ja niiden vankat kumppanit?

Ehkä ei sentään, sillä isot laitokset aikovat alkaa valmistaa dieseliä. Nämä pienet myllyt tekevät bioöljyä, joka ei kelpaa ainakaan sellaisenaan nykyajan menopeleihin.

Vanhimmat meistä muistavat vielä Nilsiän öljysheikin, miehen joka joskus 80-luvulla väitti löytäneensä Nilsiästä öljyä. Hän oli perustanut ManOil-nimisen firman ja kierteli messuillakin mainostamassa yrityksensä tuotteita. Kyseinen, Hannu Karpon ohjelmistakin tuttu yrittäjä kuoli muutama vuosi sitten, mutta taisi lopulta olla edellä aikaansa. Öljyksi taipuu Nilsiänkin puu!

Timo Saarelainenkin on kotoisin Nilsiästä. Hänestähän on tulossa uuden ajan öljysheikki!

Kommentoi artikkelia

Kommentit

false
Kommentoi