sunnuntai 19.11.2017
Liisa, Elisa, Eliisa, Liisi, Elisabet, Elise

Maakunta ja liikenne

Maakuntauudistus, sote, työvoiman liikkuvuus ja pendelöinti, kaupungistuminen, elävä maaseutu, ilmastonmuutos…tuttuja aiheita jokapäiväisistä uutisista.

Liikennevirasto julkaisi syyskuun puolella Siton laatiman selvityksen aiheesta joukkoliikenne ja maakuntahallinto. Sen tarkoituksena on tukea joukko- ja muuta henkilöliikennettä järjestäviä tahoja tässä maakuntamylläkässä.

Reilu satasivuinen lukupaketti on ihan mielenkiintoista selattavaa myös meille muille. Sisältö on paljon hallintoon keskittyvää, mutta paketissa on paljon asiaa siitä miten liikenne on muuttumassa – esimerkiksi liikennepalvelulaki astuu osin voimaan ensi vuonna.

Toimintamalleja henkilöliikenteen järjestämiseksi maakuntauudistuksessa -selvitys esittelee neljä erilaista mallia sille, miten joukkoliikennettä ja muuta henkilöliikennettä hoidetaan sitten kun maakuntahallintoja pykätään pystyyn. Linkki selvitykseen on jutun lopussa.

Nykytilanteessa toimivaltaisia viranomaisia ovat kaupungit, seudulliset viranomaiset (kaupunkiseudut) ja ELY-keskukset. Maakuntauudistuksen yhteydessä ELY-keskukset lakkaavat ja maakunnista on tarkoitus tulla toimivaltaisia viranomaisia.

Kuka järjestää ja mitä, vai järjestääkö kukaan yhtikäs mitään? Mitä maksaa, kuka rahoittaa? Mites noi sote-kyydit ja koulukuljetukset, joihin menee henkilöliikenteessä aika lailla eniten rahaa? Onko tarpeeksi ihmisiä ja taitoa? Miten tietojärjestelmät toimivat ja juttelevat keskenään? Mikä malli sopii kellekin?

Kiinnostaako liikenne ylipäätään maakuntia, onko liikenne vetovoimatekijä vai pakollinen paha? Tuleeko näistä kaikista uudistuksista kaikkien aikojen sekavin soppa vai iloitaanko, että miksi tätä ei aiemmin tehty?

Kaikissa selvityksen esittelemissä malleissa peruskuntien roolina on edelleen järjestää koulukuljetukset. Kunnilla voi olla mahdollisuus ulkoistaa järjestäminen, kuten kuljetusten hankinta maakunnalle. Kunnat myös tekevät selvityksen ajatusten mukaan yhä yhteistyötä toimivaltaisen viranomaisen kanssa henkilökuljetuskokonaisuuden suunnittelussa, hankinnassa ja rahoituksessa.

Työssä on käytetty mm. tietoa neljän ELY-alueen (Etelä-Pohjanmaa, VarsinaisSuomi, Kaakkois-Suomi ja Pohjois-Savo) joukko- ja henkilöliikenteen organisoinnista ja erilaisista tarpeista.

Rautateiden henkilöliikenne avautuu kilpailulle. Ensi vuosikymmenellä VR:n seurana voi olla muitakin yhtiöitä kuljettamassa ihmisiä raiteilla. Se voi tuoda myös maakunnille mahdollisuuden järjestää vaikkapa paikallisliikennettä kiskoille. Selvitys ei tätä käsittele sen tarkemmin, vaan keskittyy lähivuosien henkilöliikenteeseen.

 

Linkki: Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 46/2017: Toimintamalleja henkilöliikenteen järjestämiseksi
maakuntauudistuksessa

 

Teksti Sari Mulari, Ylä-Savo liikkuu viksusti -hanke


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *