maanantai 23.10.2017
Severi

Krakova, täytyy sanoa että ihastuin suhun

Viimeksi kerroin työmatkalla sattuneesta pyöräilyonnettomuudesta. Olen jo toipunut onnettomuudesta hyvin ja käyttänyt kypärää päässä joka ikinen kerta, kun ajelen pyörällä. Onnettomuuden jälkeen Kiinassa asuva poikaystäväni tuli käymään ensimmäistä kertaa luonani Gdanskissa. Näimme viimeksi kaksi kuukautta sitten Kiinassa, joten jälleennäkeminen oli ihanaa ja olinkin kovasti jo odottanut yhteistä aikaa.

Olin jo aikaisemmin varannut yhden vapaapäivän töistä, jotta pääsemme viettämään yhteisen pitkän viikonlopun muuallakin kuin Gdanskissa. Mietimme ensin road trippiä jonnekin Puolan ulkopuolelle, mutta loppujen lopuksi vaihdoimme suunnitelman: pitkä viikonloppu Krakovassa.

Olin kuullut Krakovasta paljon hyvää kollegoiltani, joten lähdin ilomielin katsomaan, miltä Etelä-Puolassa sijaitseva Krakova näyttää. Tiesin, että kyseessä on vanha ja historiallinen kaupunki, entinen Puolan pääkaupunki. Kun kollegani luonnehti kaupunkia yhdeksi Euroopan kauneimmista, tiesin että olimme tehneet oikean valinnan minilomalle.

Teimme matkasuunnitelmat edellisenä iltana, joten emme valmistautuneet reissuun perusteellisesti, mutta toisaalta en ole luonteeltani sellainen, että haluaisin tehdä lomalle minuuttiaikataulun nähtävyyksien ja muiden tärkeiden paikkojen kiertelystä. Olin tyytyväinen, että junaliput ja hotelli oli buukattu, kaupungin nähtävät ehtii tutkailla matkalla tai sitten paikan päällä.

Myöhemmin tutkailin Krakova-vinkkejä blogista nimeltä Mona’s Daily Style, hänen loistavat vinkit löytyvät hänen blogistaan tunnisteen Krakow-alta.

LÄHTÖ GDANSKISTA KRAKOVAAN

Varasimme junaliput Pkp Intercityn sivuilta, sivut oli myös englanniksi joten lippujen varaus oli helppoa. Varasimme lauantai-aamuna kello 06:54 lähtevän intercity junan, joka oli perillä kello 12:18. Gdanskista Krakovaan on matkaa 621 km, liput yhdeltä maksoi 199 zlotya eli noin 47 euroa.

Matka-aika oli 5 tuntia 25 minuuttia. Huokeamman lipun olisi saanut jos olisimme valkanneet yöjunan, mutta tuolloin matka-aika olisi ollut lähes yhdeksän tuntia, ja tuolloin yhdeksän tunnin matkustus yöjunalla ei houkutellut. Junassa nukkuminen on vähän niin ja näin, siksi päätimme että parempi lähteä aikaisin aamulla jotta jaksaa sitten virkeämpänä tutustua kaupunkiin.

Junamatka meni hyvin, juna oli moderni intercity-juna. Menomatkalle ostimme kakkosluokan liput johon kuului juoma: kahvi, tee, limu, mehu tai vesi. Ykkösluokassa paluumatkalla lipun hintaan kuului kaksi juomaa sekä lounas. Ainut miinus oli wifi-yhteyden puutos, eikä puhelimenkaan netti toiminut koko matkaa, aina junan pysähtyessä puhelimen netti toimi hyvin. Olin itse varautunut junamatkaan lataamalla tablettiin Netflixistä sarjoja, joten matka meni rattoisasti sarjoja ja maisemia katsellen. Maisemat junan ikkunasta olivat kauniit, koko matkan näkyi puolalaista luontoa ja maaseutua.

YÖPYMINEN KRAKOVASSA

Yövyimme vanhassa kaupungissa joen rannalla Sheraton-hotellissa. Hotelli ja sijainti oli loistava, sillä hotellilta pääsi kävelemään joka paikkaan ja jokinäköala oli mahtavan näköinen.

Parasta hotellissa oli ison ja pehmeän sängyn lisäksi hotellin alakerroksessa sijaitseva kuntosali, sauna ja uima-allas. Yövyimme hotellissa vain kaksi yötä, mutta silti kaupungilla kiertelyn lomassa ehdin käydä saunassa ja uimassa kolmesti, kuntosalilla kerran.

Oli kyllä ihanaa päästä pitkästä aikaa saunaan, varsinkin kun näin että saunassa oli suomalainen Harvian kiuas. Kunnon löylyt ja uinti nosti hymyn välittömästi huulille. Viime saunareissusta olikin kulunut jo lähes kaksi kuukautta.

KRAKOVAN VANHA KAUPUNKI

Krakova vanha kaupunki oli aivan mielettömän kaunis! Krakovan historia ulottuu keskiajalle saakka, ja tuon kyllä huomasi tallaillessan pitkin kaupungin katuja. Rakennukset, mukulakivikadut, isot puistot, lukuisat ravintolat ja terassit – ja se fiilis!

Itselläni tulee aina uuteen kaupunkiin tullessa se fiilis. Tämä fiilis kertoo välittömästi, millainen kaupunki on kyseessä. Tuntui että heti saapuessani Krakovaan fiilis oli erittäin positiivinen. Ihmiset vaikuttivat ja näyttivät erilaisilta kuin Pohjois-Puolassa, ja tunnelma oli välittömästi kansainvälisempi ja eurooppalaisempi. Kadut vilisivät turisteja ja poimin kadulla kulkiessani eri kieliä. Puolalaisten lisäksi liikkeellä oli paljon saksalalaisia, ruotsalaisia ja englantia puhuvia, hotellin saunassa juttelin jenkkiperheen kanssa.

WAWELIN LINNA

Hotellimme vieressä sijaitsee Wawelin katedraali, joka on roomalaiskatolinen katedraali. Alue oli iso ja siellä oli paljon nähtävää ja kuvailtavaa. Wawelin kukkulalla sijaitsevaa linnaa oli suositeltu monella eri sivustolla, joten tämä paikka valikoitui yhdeksi ”must see”-paikaksi.

KAZIMIERZIN JUUTALAISKORTTELI

Wawelin linnan kiertämisen jälkeen lähdimme katsastamaan Kazimierzin juutalaiskorttelin. Kortteliin oli kävelymatka vanhasta kaupungista. Kun saavun uuteen kaupunkiin, tykkään mielummin liikkua siellä mahdollisimman paljon kävellen, sillä silloin kaiken näkee paremmin kuin vaikka auton tai ratikan ikkunasta. Kävellen pääsee myös aistimaan kaupungin tunnelmaa ja samalla voi nähdä paremmin paikallista elämää.

Kazimierz on vanha juutalaiskaupunginosa. Tällä kaupunginosalla on valitettavan synkkä historia toisen maailmansodan ajalta, sillä alueen asukkaat karkotettiin keskitysleireille.

Nykypäivänä alueesta tuli samanlainen fiilis kuin Helsingin Kalliosta, boheemi, trendikäs ja nuorekas. Tosin Kazimierz vaikutti paljon mielenkiintoisemmalta kuin Kallio. Alue huokui vanhan ajan henkeä. Itse tykkäsin kovasti tämän alueen fiiliksestä, olisin voinut viettää alueella enemmänkin aikaa ihmetellen ja katsellen, mutta tällä kertaa aika oli rajallinen.

Ystäväni suosituksesta poikkesimme Cafe Chederiin. Paikka oli todella hurmaava, hieman hippimäinen juutalaiskahvila jossa soi erikoinen, tunnelmallinen musiikkia ja hämärä valaistus. Kahvilan takaosassa oli mahdollista mennä lattialle istumaan mattojen päälle. Chederistä tilasimme mureaa leipää, suussasulavaa suklaakakkua ja viiniä.

MAANANTAI-AAMUNA LÄHTÖ TAKAISIN GDANSKIIN

Kaikki hauska loppuu aikanaan, niin myös pitkä viikonloppu Krakovassa. Aamiaisen jälkeen pakkasimme tavarat laukkuihin ja lähdimme kävelemään hotellilta muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle juna-asemalle. Tuolloin Krakovaan tuli maanantaiksi lämpöaalto, sillä lämpötila kohosi lähemmäksi kolmeakymmentä.

Itselläni oli jalassa virheellisesti pitkät housut, tuo lyhyt matka tuntuikin ikuisuudelta kuumuuden ansiosta. Olotilakin oli haikea, sillä olisin mieluusti viettänyt kaupungissa pidemmänkin aikaa. Niin paljon jäi näkemättä, muun muassa Krakovan lähellä sijaitseva keskitysleiri, nykyään museona ja Unescon maailmanperintökohteena toimiva Auschwitz. Kaksi päivää on lyhyt aika, mutta olen näin jälkikäteen todella onnellinen, että valitsimme pitkän viikonlopun kohteeksi juurikin Krakovan.

Terassit ja ravintolat, edullinen hintataso ja kauniit rakennukset houkuttelevat palaamaan takaisin. Koska en ehtinyt nähdä läheskään kaikkea, minulla on hyvä syy palata Krakovaan takaisin, toivottavasti pian.

• Kommentit

• Tuula

Olin itse keväällä Krakovassa ja oli mukava katsella kuviasi. Pidin kaupungista tosi paljon, ratikat ovat käteviä. T. Tuula

• Anni Ollikainen

Kiitos kommentista, mukava kuulla että kaupunkin on tehnyt myös muihin vaikutuksen 🙂

• leena huttunen

Kiitos Anni blokistasi. Lukijalle jäi sama tunne kuin sinulle kertojalle. Olisin halunnut lukea enemmän kokemuksistasi ja tietysti Krakovasta. Kuvat kertoivat Krakovan kauneudesta, vaikka kohteiden nimet eivät tulleet ilmi. Toisaalta nyt on syytä mennä paikan päälle katsomaan. KIITOKSIA . Leena

• Anni Ollikainen

Kiva kuulla että tykkäsit. Tykkään itse ottaa ja laittaa kuvia tänne, niiden avulla saa paremmin tuotua fiiliksen esiin. Krakovasta en juurikaan tiedä muuta kuin mitä olen netistä hieman lueskellut, mutta ensi kerralla perehdyn kaupunkiin paremnmin, sen verran kiva paikka oli että uudelleen on päästävä. Toivottavasti pian!