lauantai 21.10.2017
Ursula

Tuottavuuden, uran ja elämän romauttavan kiusaamisen ennaltaehkäisy

Kiusaamisen kriisiytymisen voi ennaltaehkäistä

Onnellinen ja innostunut on monin kerroin tuottavampi ja innovatiivisempi kuin onneton ja masentunut työntekijä. Haittavaikutukset eivät rajoitu pelkästään yhteen henkilöön, vaan mieliala leviää kulovalkean lailla myös kollegoihin. Organisaatio jähmettyy, joskus jopa lamautuu.

Onnen ja innon pahimpia lamauttajia on työpaikkakiusaaminen. Kiusaamista voi esiintyä monesta syystä: tahattomat väärinkäsitykset, epäselvät roolit, kosto kaltoinkohtelusta sekä organisaatiokulttuurin vääristymät ja pahimmillaan narsististen persoonallisuushäiriöisten sadismi ja tyrannia.

On yleistä, että kiusaaminen havaitaan tai siihen puututaan hyvin myöhäisessä vaiheessa, jolloin tilanteet ovat jo kärjistyneet ja henkilösuhteet tulehtuneita. Monesti on edetty pikkuhiljaa huomaamatta kohti pahempaa; kuten tarinan sammakko hitaasti lämpenevässä kattilassa. Paha olo on kasvanut pikkuhiljaa vähentäen työtehoja, kasvattaen sairauspoissaoloja ja saaden hyviä työntekijöitä jättämään organisaation. Jäljelle jääneet ovat saattaneet tottua siihen, että kaltoinkohtelu ja paha olo ovat uusi normaali.

Monesti meidät, tai joku muu ammattilainen, on kutsuttu apuun vasta vakavassa kriisissä tilanteen eskaloiduttua kestämättömälle tasolle pahimmillaan jopa vuosikymmenien kärsimysten jälkeen. Nämäkin tilanteet ovat ratkaistavissa ja parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan. Paljon pahaa on kuitenkin ehtinyt tapahtua, traumat voivat olla syviä ja jälleenrakennus vie aikaa. Puhumattakaan niistä miljoonista euroista, jotka ovat jääneet ansaitsematta. Koko yhteiskuntamme tasolla miljardien menetetty tuottavuus ja kilpailukyky.

Vaikka valtaosa organisaation johtajista olisikin omassa johtamisessaan taitavia ja hyvät ihmisläheisen johtamisen arvot jakavia, on silti pelottavan yleistä, että kiusaamista ei havaita tai sitä katsotaan läpi sormien. Tämä johtuu johtajien luontaisesta tarpeesta suojella myös itseään, mahdollisesti tahallaan vääristetystä tilannekuvasta sekä ratkaisuosaamisen ja -työkalujen puutteesta. Esimiehet eivät välttämättä myöskään tiedosta, että puuttumattomuus on lain edessä rangaistavaa. Tiedän useita tapauksia, joissa muuten hyvien johtajien ura on tuhoutunut työsuojelurikostuomioon.

Ennaltaehkäisy on halpaa ja helppoa. Varmistetaan, että koko organisaatiolla ja etenkin esimiehillä on ymmärrys siitä, mitä on hyvä johtaminen ja sopiva käyttäytyminen – mikä taas epäasiallista. Annetaan kaikille perusteet ymmärtää, milloin kysymyksessä on narsistinen käyttäytyminen ja milloin ei. On yleistä, että narsisteiksi syytetään liiankin helposti henkilöitä, joista ei vain pidetä ja samalla oikeita narsisteja ei uskalleta osoittaa. Esimiehen direktio-oikeuskin koetaan pahimmillaan narsistiseksi kiusaamiseksi.

Kun koko organisaation yleissivistys asian suhteen kasvaa, voidaan epäasialliseen käyttäytymiseen puuttua hyvin varhaisessa vaiheessa. Opitaan myös erottamaan kärpäset härkäsistä. Osataan myös oikeat toimenpiteet asioiden ratkaisemiseksi. Murto-osalla niistä kustannuksista, joita eskaloituneen konfliktin ratkaisu aiheuttaa.

On toki tärkeää, miten ja milloin asiat organisaatiolle esitetään. Poleemisen mustavalkoiset kauhuskenaarioiden maalailut voivat olla hyvinkin haitallisia. Ilmiöstä luennoitseminen kriisitilanteessa saattaa pahentaa tilannetta ja käynnistää hallitsemattoman huhumyllyn. Helpointa ja turvallisinta olisi valistus silloin kun kaikki on vielä hyvin.

Kiusaaminen on aina ensisijaisesti johtamisongelma. Otetaan kiusaamisenehkäisy ja -ratkaisukoulutus normaaliksi osaksi esimiesten perehdytystä ja johtamistaitojen syventämistä.


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *