keskiviikko 18.10.2017
Satu, Säde, Luukas

Dublin muutamassa päivässä – mitä tuossa ajassa ehtiikään tehdä?

Viime postauksessa kävin läpi perjantaipäivän ja kuinka ensimmäinen päivä Dublinissa sujui. Perjantai-iltana saavuimme ystäväni kanssa Airbnb-majoitukseen. Suihkun jälkeen oli ihana köllähtää puhtaisiin lakanoihin ja pikkuhiljaa hiljentyä unten maille. Kummallakin oli pitkä päivä takana, ystävälläni vielä pidempi kuin minulla sillä hän oli herännyt jo aamuyöllä töihin ja suunnannut sen jälkeen lennolle.

Lauantai-aamun otimme todella rennosti. Söimme aamupalaa, juttelimme, katsoimme Vain Elämää-sarjaa ja starttailimme rauhassa päivään. Merkkasimme myös karttaan, mihin kohteisiin haluamme viikonlopun aikana tutustua.

Kartastakin selvisi, että nähtävyydet ovat näppärästi suhteellisen lähellä toisiaan, joten pääsimme hyvin aloittamaan päivän kävelykierroksen kävelemällä. Koska olimme edellisenä iltana ostaneet kolmen päivän leap visitor cardin, pystyimme jalkojen pyytäessä istumaan hyppäämään bussiin tai ratikkaan.

Käyn tässä postauksessa läpi, missä kaikkialla piipahdimme viikonlopun aikana ja millaiset fiilikset tästä Irlannin pääkaupungista Dublinista jäikään.

Katuesitykset, katutaide ja second hand kaupat

Pysähdy katselemaan katuesityksiä, tunne kaupungin vilinä ja piipahda second hand kaupoilla. Itse tykkään valtavasti katutaiteesta ja katutaiteilijoista. Värikkäät, taidokkaat kuvat katujen varsilla piristää kaupunkikuvaa todella paljon ja nämä kuvat tekevät kaupungista uniikin.

Dublinissa oli paljon erilaisia katutaitelijoita, jotka soittivat, tanssivat ja lauloivat. Nämä soittajat ja tanssijat olivat vielä äärimmäisen lahjakkaita, joten näitä oli todella ilo kuunnella ja katsella. Aivan parasta viihdettä kansalle!

Dublinista löytyi myös ilahduttavan paljon erilaisia second hand-putiikkeja sekä kirpputoreja. Onneksi näitä liikkeitä oli monenlaisia: oli niitä, joissa on oikeasti kauniita, vanhoja vaatteita sekä niitä, josta löytyi tämän päivän vaatteita edullisempaan hintaan.

Jamesonin viskitislaamo

Edellisessä postauksessa kerroin, kuinka kieltäydyin baaritiskillä lämpimästä viskijuomasta, koska en ole viskin ystävä. Lauantaina kävimme tutustumassa irlantilaiseen Jamesonin viskitislaamoon. Tutustuimme paikan päällä rakennukseen ja kävimme Jameson-kaupassa, mutta emme ostaneet lippua itse tislaamo-kierrokselle. Samana iltana päätin kokeilla tuota lämmintä juomaa, josta aiemmin kieltäydyin, sillä kurkkuni tuntui edelleen kipeältä. Ja voi kuinka hyvää tuo juoma olikaan! Tilkka viskiä lämpimään veteen hunajan kera tuntui erityisen hyvältä kipeälle kurkulle.

Talojen värikkäät ovet ja maisemien katselu

Yksi parhaista asioista Dublinissa oli erilaisten rakennusten ja niiden värikkäiden ovien katseleminen. Kaduilla näkyi toinen toistaan upeampia, vanhoja taloja ja sinisiä, punaisia, violetteja ja vihreitä talon ovia. Mietimme kaverini kanssa moneen kertaan ääneen, että ihan kuin olisimme jossain elokuvan lavasteissa.

Christ Church Cathedral

Tänne kirkkoon ei ollut vaikeaa löytää perille, sillä kirkon kellot kuuluivat kauas saakka. Christ Church Cathedral on anglikaanikirkko. Upean goottilaistyylisessä kirkossa on 19 suurta kelloa joiden soitto kuuluu kauas saakka.

Kävimme kirkon pihalla nauttimassa herkulliset cupcakesit ja kurkkasimme kirkkoon sisään. Suosittelen ehdottomasti vierailemaan tässä suuressa ja näyttävässä kirkossa.

Dublin City Hall

Kävimme keskustassa sijaitsevassa Dublin City Hallissa. Tästä rakennuksesta mieleen jäi kaunis, näyttävä värikäs katto. Katossa oli upeita kultaisia ja sinisiä yksityiskohtia, tätä kattoa moni katsoi pää kenossa, niin hieno se oli. Entisaikaan osattiin kiinnittää valtavasti huomiota pieniin yksityiskohtiin, onneksi nämä yksityiskohdat ovat vielä näkyvillä vielä tänäkin päivänä.

Dublinin yliopiston Trinity College

Dublinin yliopiston Trinity Collegen kampusalueen kiertely oli rentouttavaa. Oli huikeaa katsella tätä vanhaa ja valtavan isoa kampusaluetta, ja miettiä että jotkut saavat kunnian ihan oikeasti opiskella täällä!

Tätä vanhaa ja historiallista kampusaluetta ei siis todellakaan voi syyttää sen puitteista. Itse asiassa tästä paikasta tuli itselleni pienet Harry Potter-fiilikset, olen lukenut kaikki Potterit, joten tuohon fantasiamaailmaan oli todella helppo uppoutua.

Trinity Collegen kirjasto on kuuluisa sen upeasta arkkitehtuurista. 1500-luvun lopussa toimintansa aloittaneella Trinity Collegelle on takanaan pitkä historia, kirjasto valmistui 1700-luvulla. Itse pääsin tällä kertaa katselemaan kuvia kirjastosta vain internetistä, sillä saavuimme ystäväni kanssa paikalle juuri sulkemisaikaan.

St. Stephen’s Green puisto

Tämä puisto on Dublinin suosituin julkinen puisto. Keskustassa sijaitseva puisto on iso ja lauantai-päivänä puisto oli täynnä elämää. Ihmiset olivat tulleet puistoon kävelylle, piknikille, lukemaan ja harjoittelemaan tanssiesityksiä.

Tästä isosta puistosta löytyi kävelyreittejä, penkkejä ja lampia. Itse puistojen ystävänä tykästyin todella tähän puistoon!

Guinness Storehouse

Dublinin pakollinen matkakohde, joten meidänkin oli pakko poiketa Guinness Storehousessa. Tästä paikasta ei vain ole kauheasti kerrottavaa, sillä parinkymmenen euron arvoiset liput eivät saaneet kannatusta meiltä, vaikkakin hintaan kuuluu tuopillinen maistuvaa Guinnesia. Päätimme kuitenkin skipata panimokäynnin ja kävimme nauttimassa yhdet Guinnesit panimon lähellä olevassa irkkupubissa.

Tutustuminen pubikulttuuriin

Dublin on täynnä kotoisia pubeja, paikallisten olohuoneita. Pubeissa katsotaan urheilua, syödään, pelataan, keskustellaan ja luetaan. Irlantilaisista pubeista löytyy lämmin tunnelma ja maittavat pubiruoat. Tästä pubikulttuurista tykkäsin todella!

Bussiajelu bussilla numero 47

Sunnuntaina päätimme viikonlopun Dublin seikkailun hyppäämällä bussiin numero 47. Pääsimme kaksikerroksisen bussin yläkerran etupenkeille. Voi kuinka hyvältä tuntuikaan nostaa tuossa vaiheessa päivää ja viikonloppua jalat ylös ja katsella ikkunasta vilahtavia maisemia, fiilistellä auringonlaskua ja katsoa kauniita taloja.

Yöpyminen Jacobs Inn hostellissa

Sunnuntai-iltana yövyimme viimeisen yön Jacobs Inn hostellissa. Valitsimme hostellin viimeiseksi yöksi sen vuoksi, että ystäväni pystyisi jättämään tavaransa seuravaaksi päiväksi säilöön. Ystäväni lento lähti seuraavana päivänä vasta kuuden aikaan illalla, hostelleissa pystyy jättämään tavarat säilytykseen koko päivän ajaksi.

Itselläni lento lähti jo seuraavana aamuna klo 05.45, joten minun piti herätä jo puoli neljän aikaan. Voin kyllä ehdottomasti suositella tätä kyseistä hostellia. Paikka oli siisti, moderni ja nuorekas. Plussaa annan vielä siitä, että hostellista pystyi tilaamaan lentokenttäkuljetuksen seitsemällä eurolla, joten olin tyytyväinen ettei tarvinnut säätää kyytien kanssa keskellä yötä.

Nukuimme ystäväni kanssa seka dormihuoneessa. Huoneessa oli neljä kerrossänkyä ja kaikissa sängyissä oli nukkujat. Itse asiassa en edes nähnyt muita huoneessa nukkujia, sillä tulimme huoneeseen yhdeksän aikaan illalla ja silloin valot olivat jo pois päältä ja osa nukkui.

Havaitsin kuitenkin, että yhdessä sängyssä oli vanhempi herrasmies, joka kuorsasi ja puhui jotakin unissaan. Osa huoneessa majoittujista tuli paikalle vasta puolenyön aikaan, joten alkuyö oli hieman levoton. Tämä oli ensimmäinen kertani dormi huoneessa, mutta en suinkaan levottomuuksista huolimatta säikähtänyt tätä hostellikokemusta, päinvastoin! Ensi kerralle otan vai korvatulpat mukaan.

Yön hinta oli 19 euroa, joten tässä paikassa oli mielestäni todella hyvä hinta/laatusuhde.

Mitä Dublinista jäi käteen? Pubit, hyvä fiilis, auttavaiset ihmiset, positiivisuus. Voisin mennä vielä toistekin! Aloin reissussa haaveilemaan että olisi mahtavaa ottaa auto alle ja lähteä kiertämään koko Irlanti läpi. Ehkä joku päivä.