sunnuntai 21.1.2018
Aune, Oona, Netta, Auni

Biotiikeriä tankkiin eli missä voi tankata biokaasua

Missäpä on lähin biokaasuasema, jos konvertoisi auton myös kaasua käyttäväksi versioksi tai hankkisi uuden kaasuauton? Tällä hetkellä Suomessa on noin 2000 kaasuautoa ja määrä kasvaa, samoin tankkausasemien määrä.

CBG100.net-sivusto kertoo, että yläsavolaisten kaasuautoilijoiden kannattaa toistaiseksi suunnata tankille Ouluun, Keski-Suomeen tai Mikkeliin.

Oulussa tankkauspiste on Ruskon jäteasemalla.

Jyväskylässä on yksi asema Mustankorkean jäteasemalla ja toinen on tulossa lähemmäs keskustaa Seppälän Cittarille. Myös Vaajakoskella on asema, samoin kuin Kalmarin maatilalla Laukaalla, Leppävedellä.

Etelä-Savosta löytyy Biohauen asema Mikkelin Haukivuorelta.

Ottaisin 500 kiloa kaasua, kiitos

Biokaasu on kaasua, josta kaksi kolmasosaa on metaania ja yksi kolmasosa hiilidioksidia. Sitä voidaan tehdä maatiloilla mädättämällä hapettomissa oloissa jotain eloperäistä ainesta, kuten lantaa, rehua tai biojätteitä. Biokaasua voi käyttää lämmön ja sähkön tuottamiseen sekä liikennepolttoaineeksi.

Biokaasua mitataan kilogrammoina. Yksi kilo biokaasua vastaa reilua 1,5 litraa bensaa ja vajaata 1,5 litraa dieseliä. Hyötysuhde on kuitenkin biokaasulla hyvä, eli vähemmällä pääsee pidemmälle.

Biokaasuhenkilöauton tankkiin mahtuu 15–25 kiloa kaasua, joka riittää noin 400–500 kilometrin ajoon. Kaikissa kaasuautoissa on bensatankki, joten toimintasäde voi olla yhteensä 1400 kilometriä kaasun ja bensiinin yhdistelmällä.

Mustankorkean mukaan biokaasu on tällä hetkellä noin 40 prosenttia edullisempaa kuin bensiini ja 30 prosenttia edullisempaa kuin diesel.

Ruskon sivuston mukaan 20 000 kilometrin ajossa kaasuautoilija säästää tuhat  euroa, jos vertailukohteena on bensiiniauto 8,3 l/km-keskikulutuksella.

Tällä hetkellä yksi kaasukilo maksaa Haukivuoren asemalla 1,45 euroa. Oulussa Ruskon biokaasu maksaa 1,48 euroa kilolta. Mustankorkea ilmoittaa kaasukilohinnan olevan noin 1,30 euroa.

Kaasua Pohjois-Savoon?

ProAgria Pohjois-Savolla on paraikaa menossa biokaasuhanke, joka keskittyy liikennebiokaasun markkinointiin ja tuotantoon.

Tavoitteena on toisaalta luoda itse kysyntää, mutta samalla saada aikaan Pohjois-Savoon maatilojen yhteenliittymiä, jotka tuottaisivat biokaasua. Viitostien varrelle olisi toiveissa saada tankkausasemia.

Lue tästä lisää ProAgria Pohjois-Savon biokaasuhankkeesta.

 

Teksti Sari Mulari, Ylä-Savo liikkuu viksusti -hanke


  • Jätä kommentti

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *